Tiden på året och vi får ett nytt Call of Duty där Modern Warfare III står på tur och det blev kanske inte riktigt det vi hade hoppats på.

När jag fick höra att det blir Modern Warfare III som släpps i år blev jag ganska snabbt fundersam och undrade varför kommer trean redan, vi fick tvåan förra året som jag tyckte om kampanjen på, men en trea redan kändes lite väl snabbt.

Och det fanns väldigt goda anledningar till detta, Activision som nu ägs av Microsoft har haft en tuff resa och det har inte varit allt för lätt att få igenom detta köp samtidigt som dom ska utveckla spel i samma takt. Inte för att det ska påverka egentligen men som jag misstänker att det har gjort då dessa Call of Duty-spelen utvecklas av olika studios och oftast av olika studio samtidigt, så även med Call of Duty: Modern Warfare III.

Jag har alltid varit imponerad av kampanjerna som Call of Duty faktiskt bjuder på, alla är väl långt ifrån bra men just Modern Warfare-serien så gillar jag dessa kampanjer främst för att det är en ganska så spännande och intressant story samtidigt som känslan att vara dessa soldater finns där. Modern Warfare III är inget undantag som bjuder på en bra kampanj, jag gillar storyn och det blir ganska så spännande då Makarov är tillbaka och som vanligt ställer till det runt om i världen på väldigt kort tid.

Call of Duty: Modern Warfare III

Mycket mer än så ska jag inte avslöja om storyn, men det som tyvärr är desto sämre med Modern Warfare III är att just kampanjen är väldigt kort, då menar jag extremt kort. Räkna med mellan 3-4 timmar så är den färdig och man har spelat igenom hela. Jag får dessutom känslan om att det slutar väldigt plötsligt, jag får känslan av att utvecklarna hade mer kampanj redo men som inte hann bli färdigt med tanke på att detta spelet utvecklades på strax över ett år vilket är alldeles för lite enligt många.

Min misstanke är lite att kampanjen kommer att fortsätta framöver fast i form av DLC när Sledgehammer Games får tiden och jobba klart detta, om detta bli en gratis DLC eller om vi får betala för den återstår att se, heller inget som bekräftats utan mina teorier.

Call of Duty: Modern Warfare III

Men förutom att vi har en kort kampanj så finns det faktiskt andra spellägen som oftast är den största anledningen till att spela ett nytt Call of Duty, multiplayer framförallt. Men även här måste jag säga att inte mycket nytt har tillkommit, vi har några få nya vapen men inga större nya banor och heller inte ett lyft i att vara ett nytt multiplayer. Det känns mer som ett polerat Modern Warfare 2 vilket inte behöver vara dåligt, men med tanke på att Activision vill ha mellan 700-900 kronor för Call of Duty: Modern Warfare III så begärs det betydligt mycket mer med all rätt.

Detta har ingenting att göra med hur Sledgehammer Games har hanterat spelet, dom har förmodligen gjort sitt yttersta för att få Call of Duty: Modern Warfare III färdigt, men Activision är desperata och vill få ut ett nytt Call of Duty varje år och detta blev resultatet, fansen gillar det inte men samtidigt så är många nyfikna och vill spela ett nytt Call of Duty varje år vilket gör att siffrorna är fortfarande höga och tillräckligt bra för att fortsätta på samma spår.

Call of Duty: Modern Warfare III

Call of Duty: Modern Warfare III är inte ett dåligt spel, det är bara kort och känns mer som ett stort DLC till Modern Warfare II vilket det till och med ryktades om att vara från början, men som istället blev ett nytt mindre spel med mindre nyheter.

Det lilla jag spelade av Call of Duty: Modern Warfare III gillar jag, kampanjen gillar jag, den är kort långt ifrån värt sin prislapp. Jag hoppas verkligen att alla parterna lär sig av detta framöver och att vi 2024 får ett Call of Duty som vi sent kommer att glömma, speciellt nu när dom har Microsoft bakom sig som förmodligen vill göra ännu bättre ifrån sig, hoppas vi.

8
7
6
6
Tidigare artikelFortnite OG lockar miljontals spelare
Nästa artikelApple jobbar inte på en 27-tum iMac
recension-call-of-duty-modern-warfare-iiiTiden på året och vi får ett nytt Call of Duty där Modern Warfare III står på tur och det blev kanske inte riktigt det vi hade hoppats på. När jag fick höra att det blir Modern Warfare III som släpps i år blev jag...