Vi har fått Avatar-spelet som jag tror många fans till just Avatar kommer att uppskatta, men kommer vi andra gilla det lika mycket?

Svenska studion Massive Entertainment som bland annat är studion bakom The Division-spelen har jobbat länge på Avatar: Frontiers of Pandora och på ett sätt kan man förstå detta, men på ett annat kanske inte lika mycket, jag ska förklara.

När man tänker Avatar och när man tänker på Pandora som allting utspelar sig på så tänker i alla fall jag färger, färgglatt, mysigt, vacker skog/djungel och det är exakt detta man får med, känslan att man är på Pandora men inte helt oväntat är vi inte där själva utan människan ska vara där och peta.

Avatar: Frontiers of Pandora

Det som dock är lite mer unikt denna gången är att vi får se en hel ny del av Pandora som inte är med i filmerna, spelet utspelar sig i Western Frontier som i sin tur handlar om att vi ska återupptäcka vårt egna Na’Vi folk och våra rötter, tydligen något som många trodde var utdött men där vi kommer som bevis att vi finns, bara att RDA (människan) hade kidnappat oss och försökt hjärntvätta oss.

Jag ska inte gå in för mycket i detalj när det kommer till storyn, men det är en enkel story och intressant sådan om man gillar Avatar och dess historia, vi får vara med om och se mycket som inte visas i filmerna vilket jag ser som ett stort plus och det är kul att se hur man går in mer på djupet i spelet. Avatarer är kanske inte helt oväntat kritiska och negativa mot människan, dom vill bara ont men det finns några fåtal människor som faktiskt vill det bästa för alla Avatarer, till en början.

Det märks tydligt att spelet handlar mycket om att vi ska utforska Pandora, lära oss om denna miljö och få så mycket kunskap som det bara går, men det är inte alltid så lätt, svårare än man tror i vissa fall men samtidigt en spännande och intressant miljö som jag vill lära mig mer om.

Avatar: Frontiers of Pandora

Något som jag se lite mer negativt på som jag hade hoppats på Massive skulle göra med sin egna touch är att hela upplägget med kartan, sidouppdrag osv kommer mycket från Far Cry-spelen som tidigare fått kritik för att vara samma sak men i ny förpackning kort och gott. Fördelen denna gången är dock att vi måste dra nytta av alla färdigheter och vapen som vi får tillgång till, vi kan även antingen välja att smyga oss på fienderna eller köra pang på.

Nackdelen som jag märkte är att om jag försöker smyga mig på, blir upptäckt så är det typ omöjligt att gömma sig i denna djungel, fienderna (AI) ser dig oavsett och detta fick mig att tappa suget rätt mycket att ens smyga, hur snabb du än är på att hoppa runt, klättra för att gömma dig så kommer AI fortsätta se dig som upptäckt, en gång upptäckt alltid upptäckt tydligen.

Jag tycker allt ljud i Avatar: Frontiers of Pandora är precis som man tänker sig att det ska vara i Pandora, samtidigt som det är mystiskt så kan det variera hur ljudet faktiskt är på ljusa dagen mot kvällarna. Vi vet ju från filmerna att på kvällarna kan helt andra djur komma fram, men även all miljö och ljus förändras.

Avatar: Frontiers of Pandora

Dialogerna i spelet är kanske inte det starkaste, men det är heller inget Ubisoft varit kända för i sina öppna värld spel. Det märks dock tydligt att huvudstoryn i Avatar: Frontiers of Pandora är betydligt bättre välskriven och producerad än alla sidouppdragen, det finns några sidouppdrag som tillför främst för att man ska lära sig mer om Pandora.

Jag gillar spelet, jag gillar verkligen spelet men det finns några mindre saker som också verkligen stör mig och förvirrar mig lite. Första är att ännu en gång är detta ett typiskt Ubisoft-spel, det känns som att alla deras spel har samma upplägg och frågan är hur länge till kan dom följa detta innan spelarna faktiskt tröttnar.

En annan del som känns väldigt fram stressat är hela RPG-delen, att ha allt loot på kartan känns som det var något man klistrade på när spelet nästan var färdigt, kartan som man får upp för att se hela den öppna världen är enligt mig en ren katastrof, svårt att tyda, får väldigt få beskrivningar m.m.

Avatar: Frontiers of Pandora

Men som ni kanske märker så är det inga större problem i Avatar: Frontiers of Pandora, detta är ett bra spel, kanske det bästa Ubisoft har varit som utgivare på länge, mycket har dom att tacka Massive Entertainment samt att Massive faktiskt fick sig tiden dom behövde för att utveckla spelet. Det några fåtal buggar, men inga större som jag varit med om som störde min upplevelse, prestandan är också bra med tanke på denna djungel och alla detaljer.

Gillar man Avatar-filmerna så är Avatar: Frontiers of Pandora ett måste enligt mig, är man nyfiken så är det fortfarande att rekommendera. Det finns många timmar av nöje här och vi har många nya karaktärer att lära känna, vi får hoppas att det kommer någon koppling till filmerna i framtiden.

RECENSION ÖVERBLICK
Grafik
7
Ljud
8
Miljö
10
Story
8
Tidigare artikelThe Last of Us Online bekräftat nedlagt
Nästa artikelNu vet vi när OnePlus 12 släpps i Europa
recension-avatar-frontiers-of-pandoraDet har varit värt väntan på Avatar: Frontiers of Pandora, vi märker snabbt att det är Ubisoft som står bakom spelet, men denna gången med våra vackra Avatarer och i vackra Pandora.

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn