Deck 13 är tillbaka med ett helt nytt spel Atlas Fallen som i sina första trailers såg lovande ut, men höll det även som gameplay?

Deck 13 är mest kända för sina soulslike-spel The Surge och första Lords of the Fallen, The surge är enligt min två riktigt bra spel som Deck 13 lyckades få till bra.

Men tydligen så har Deck 13 tröttnat på den genren och valt med Atlas Fallen att köra på ett actionrollspel som har ett stort fokus på sin mobilitet och att vara snabb helt enkelt. Något som känns spännande till en början, men som tyvärr inte håller hela vägen, vi kommer dit.

Atlas Fallen utspelar sig i nån typ av postapokalyptisk värld eller tid i vad som påminner lite av en värld i mellanöstern, men vi får en delvis öppen värld att röra oss på. Den öppna världen är i sin tur indelad i olika zoner som öppnas upp och som vi besöker i takten att storyn i spelet utvecklas. Nackdelen är dock att man inte kan gå tillbaka till en gammal zon när man väl är klar med storyn i det området, det finns en del sidouppdrag så dessa blir lite av en prio innan man går till nästa zon.

Atlas Fallen

Det som en unik som karaktär är att man har hittat en magisk handske som tydligen klaffar bra med mig vilket gör att jag får en massa nya förmågor och kanske vikigaste av allt, kan surfa på sanden. Men denna handsken vill inte helt oväntat kanske andra personer komma åt samt att man själv vill veta vad det finns för en story bakom denna handsken, vart den kommer ifrån, vems den är osv.

Det finns många kombinationer man kan göra mellan vapen och sina förmågor, varje vapen har sina förmågor och det kan blandas lite hur man vill. Striderna handlar om olika kombos och just den biten har Deck 13 fått till riktigt snyggt, striderna och hur ens karaktärer rör sig med dom olika vapnen är inte bara underhållande men även en fröjd att se. För att få till den perfekta striden så finns det lite mätare man måste hålla koll på, dessa fylls när man gör vanliga slag, så det gäller att mata på bra.

Grafiskt så är det väldigt ojämnt, tittar man ut över dom olika miljöerna och kartorna som vi får utforska så är det vackert, fastän det är mycket sand så är det fortfarande en fröjd att titta på. Men karaktärerna i spelet ser allt annat än bra, och med tanke på hur mycket dialoger det är i spelet där karaktärerna är i fokus och i vissa fall inzoomade så är jag överraskad att man inte la ner mer tid på att göra dessa bättre.

Men även röstskådespelarna är en ren katastrof, så även manuset, dom som har skrivit detta manus och alla dialoger för Atlas Fallen har tyvärr inte gjort ett bra jobb, dialogerna blir snabbt helt ointressanta och rösterna ger liksom inte en känsla eller nyfiken alls. Ljudet sen i striderna och från alla fiender är däremot riktigt bra, så det är en stor obalans i spelet för dom olika delarna.

Atlas Fallen

Jag skulle nog våga säga att hela spelet är en stor obalans, striderna är intressanta och underhållande, storyn är helt ointressant i slutändan, inga karaktärer man bryr sig om eller knyter sig an, röstskådespelarna kunde lika bra uteslutits helt och detta är bara grundpelarna i spelet, jag vill inte gå in i mer detalj, men det är spretigt.

Atlas Fallen är ett spel som verkligen ser bra ut på papper och på video, det är ett spel som har klockrena strider och actionscener men några spännande och annorlunda fiender/bossar, men så fort vi går in på djupet hos karaktärer och story så faller det ganska platt. Atlas Fallen blir aldrig ett spel som sticker ut och blir unikt på något sätt, men det tar lite tid att komma in i spelet, främst för att lära sig hur striderna faktiskt fungerar och hur du gör detta på bästa sett. Atlas Fallen är inget dåligt spel, men det är inte det spelet jag förväntade mig från Deck 13 efter deras succé med The Surge, jag vet att dom kan bättre.

5
3
6
4
Tidigare artikelEA stänger servrar till flera av sina klassiker
Nästa artikelQuake II släpps på nytt i 4K
recension-atlas-fallenAtlas Fallen är resultatet till att Deck 13 ska gå tillbaka och göra det dom gör bäst och det är soulslike. Atlas Fallen har intressanta strider och förmågor, men det är inte mycket mer än så denna gången.