From Software gör något helt nytt denna gången och förväntningarna är skyhöga hos fansen, men även hos mig, det går nästan hela vägen.

Armored Core-serien är egentligen inte något som har något större koll på mer än att det är stora Mechs som har sina strider och efter nästan tio år så är det dags för en uppföljare som fansen tjatat om så länge.

From Software som vi annars känner bäst som Dark Souls, Sekiro och senaste Elden Ring är faktiskt dom som ligger bakom Armored Core-spelen och nu alltså ger dom oss Armored Core VI: Fires of Rubicon.

När jag hörde för första gången att From Software faktiskt jobbar på Armored Core VI: Fires of Rubicon blev man genast nyfiken, man är ju vana vid att spela deras spel med svärd och sköld, alltså med melee-attacker. Denna gången blir det fullt ut nästan bara skjutvapen som gjorde mig lite nervös men samtidigt så litar jag på From Software, och med all rätt.

Armored Core VI: Fires of Rubicon

Armored Core VI: Fires of Rubicon har en ganska så djup story vilket jag inte var med på, en story om lite undercover-agent på en ny planet där vi ska försöka få en organisation/AI att falla, lättare sagt än gjort men det är en lång resa dit men framförallt en utmanande resa, det är ju ändå From Software-spel vi pratar om här.

Grafiskt så är Armored Core VI: Fires of Rubicon tyvärr en besvikelse, det märks tydligt att From Software har fått offra på grafiken för att kunna få spelet att rulla på Playstation 4 och Xbox One, jag hade hoppats på att dom satsade endast på Xbox Series samt Playstation 5 för att kunna maxa grafiken och alla dess detaljer. Men missförstå mig inte, Armored Core VI: Fires of Rubicon är fortfarande vackert, alla miljöer och dylikt men allt detta på avstånd, så fort du kommer nära en stridsvagn eller en byggnad så är det, gammalt.

Att skapa sin helt egna unika Mech när det kommer till färger har jag nog aldrig sett en sådan stor kombination på, man kan färga och välja material på i stort sett vilken detalj du vill på din robot, det finns enormt många valmöjligheter så ingen mech kommer bli den annan lik.

Armored Core VI: Fires of Rubicon

Ljudet i Armored Core VI: Fires of Rubicon är dock en helt annan sak, imponerande och all radiokommunikation som man har får en verkligen att känna att man är i en Mech, röstskådespelarna som pratar gör ett grymt jobb, främst för att dom flesta av dom är kända och med lång erfarenheter. Manuset märker man att From Software försökt skoja till det ibland, man försöker eller i alla låter som att dom försöker få med lite komedi i vissa dialoger, ibland går det hem, ibland inte, det är helt enkelt en smaksak.

Det som är dock det viktigaste enligt mig när det gäller ett spel som Armored Core VI: Fires of Rubicon är helt klart känslan, man spelar i tredjepersonsvy hela tiden, men det går ändå att få till en känsla att man faktiskt är en stor och tung mech med kraftfulla vapen och raketmotorer som ska ta en från punkt A till punkt B. Den känslan är helt klart något jag märker att From Software jobbat mycket med, samtidigt som känslan ska vara lite tung, så måste vi samtidigt kunna förflytta oss snabbt och ännu mer få känslan när vi skjuter med dom olika vapnen som erbjuds.

Armored Core VI: Fires of Rubicon

From Software är ju kända för sin RPG-spel och det har dom även tagit med till Armored Core VI: Fires of Rubicon, man måste anpassa sin Mech beroende på vilka situationer när det kommer till höger-hand-vapen, vänster-hand-vapen, vänster-axel-vapen, höger-axel-vapen, vilket huvud, vilka ben, vilka armar, vilken body-armor osv.

Ännu en gång finns det enorma valmöjligheter här vilket gör lite att man kan spela på sitt sätt och skapa sitt unika äventyr, det blir alltså inte som alla andra och man får helt enkelt använda sig av vapnet som passar just den kartan/bossen eller byta om det inte går vägen.

Det som jag var lite orolig över här när man såg detta på klipp innan lanseringen var att det skulle bli för komplicerat och svårt att förstå med alla siffror, alla stats osv. Men jag kan avslöja att det väldigt enkelt och allt förklaras ganska så tydligt av utvecklarna, man vill precis som i deras andra spel försöka hålla vikten nere så mycket som möjligt för att kunna få en rörlighet hos dom intensiva bossarna.

Och på tal om bossar, självklart finns det bossar som man måste ta sig förbi och redan från start kan det vara lite utmanande, det finns både mini-bossar men även fullstora bossar som kan ge dig en rejäl utmaning.

Armored Core VI: Fires of Rubicon

Har ni spelat spel från From Software tidigare så vet ni att deras spel är sällan lätta, så även med Armored Core VI: Fires of Rubicon som är ett utmanande spel som inte kanske är något för alla, men jag tycker definitivt att alla ska ge det en chans, kanske hittar du ditt flow och din taktik som passar perfekt.

Armored Core VI: Fires of Rubicon är ett välpolerat spel som har lite brister men detta för beslut att behålla en gammal generation konsol som jag tror tyvärr gör att det har blivit som det blivit.

Armored Core VI: Fires of Rubicon har även en PVP-del som jag ärligt talat inte har tagit mig an, jag fick kämpa duktigt med att bara ta mig framåt med storyn och det var en tillräcklig utmaning för min del, men det finns PVP-arena om man är sugen på rejäl utmaning.

Armored Core VI: Fires of Rubicon är kanske inte för alla, men något som alla helt klart borde ge en chans och utmana sig själva. Ett spel som äntligen släpptes men som jag tror kommer försvinna i mängden av andra stora släpp under samma period tyvärr. Den kommer finnas där, vissa kommer minnas den, andra kommer inte ens veta att det har släppts, men detta är helt klart inte ett Elden Ring-släpp som alla pratar glatt om.

RECENSION ÖVERBLICK
Story
8
Grafik
5
Ljud
8
Miljö
9
Tidigare artikelPolaroid visar upp sin nya kamera I-2
Nästa artikelEA Sports WRC har ett släppdatum
recension-armored-core-vi-fires-of-rubiconEfter 10 års väntan har vi äntligen fått Armored Core VI: Fires of Rubicon som är utmaningen många väntat på men i en större skala i form av Mechs, tyvärr känns grafiken lite trött och gammalt men av goda anledningar.

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn