Oculus Rift S kommer att ha högre upplösning samt bättre tracking med hjälp av kamerasensorer på utsidan denna gången.
Game Developers Conference (GDC) har dragit igång och Oculus fanns på palts för att visa upp sin uppdaterade version av Rift som dom kallar för Rift S.
Oculus Rift S kommer ha en upplösning på 2560 x 1440 pixlar eller om man vill räkna per öga då blir det 1280 x 1440 pixlar och detta är ett litet lyft från tidigare Rift som hade 1080 x 1200 per öga. Dock så har Oculus valt att sänka bilduppdateringen från 90 till 80 Hz och anledningen enligt Oculus är för att deras användare inte ska behöva uppdatera sina VR-datorer utan ska kunna köra på samma fast med nytt headset.
Oculus Rift S har en betydligt bättre tracking och detta tack vare att man utrustats kamerasensorer på utsidan av headsetet som då ska kunna läsa av omgivningen istället för att man ha externa satelliter som gör detta åt en i stort sett. Oculus har även uppgraderat huvudbandet på Rift S där man nu har ett vridreglage istället för kardborreband vilket ska vara lättare och bekvämare att ta på sig headsetet.
Oculus har som mål att släppa Rift S till våren och priset hamnar på 399 dollar. Något exakt datum har inte utannonserats men headsetet kommer presenterat lite mer i detalj på F8 (facebook event) slutet på april.
Jag har som sagt länge inte trott på VR-headset och tyvärr håller jag fast vid detta, ännu mer nu med tanke på att det kommer nya headset varje år med en mindre uppdatering men fortfarande lika höga pris. Detta gör i slutändan att användarna som köper dessa headset och inte måste men vill ha bättre upplösning måste spendera flera tusen kronor för att få den bästa i alla fall visuella upplevelse.
Den tekniken som jag dock tror på betydligt mer är AR (Agumented reality) där ens omgivning blir spelplanen, men det är några år kvar tills dess då tekniken är mer komplex och utrustningen just nu väldigt dyr.