Twitter har lanserat ett gäng nya reklam verktyg för att kunna rikta reklam mer precist.
De nya verktygen ska främst hjälpa små annonsörer att skräddarsy en reklamkampanj som når fram till exakt rätt publik samtidigt som man ger annonsörerna tillgång till Twitters avancerade kontrollpanel för att rapportera, analysera och optimera.
Med dessa nya tillskott så innehåller Twitters reklammekanism:
-
Intressen: 350 olika intressekategorier för att träffa exakt rätt målgrupp, så som bilspel eller fågelskådning.
-
Plattform: Appar och webbåtkomst från specifika operativsystem som Android eller iOS.
-
Specifika Twitterflöden: Folk som liknar de som följer en specifik person eller företag.
-
Kön: Twitter gissar om det är en man eller kvinna men det är ingen garanti på att Twitter gissar rätt.
Twitter säger inte att man med den nya riktade marknadsföringen kan rikta in sig på t.ex Madonnas följare utan att man kan rikta in sig på människor som liknar de som följer Madonna. Det har man troligen gjort för att ägarna till dessa populära konton inte ska känna sig utnyttjade eller börja kräva en del av kakan. Men framförallt kommer det att hjälpa annonsörer att få ut sin reklam till en väldigt specifik målgrupp som t.ex de som liknar de som följer Madonna.
Den nya mekanismen är väldigt bred på samma gång då den ger utvecklare möjligheten att rikta sig specifikt till Android, iOS, Blackberry, datorer eller andra mobila enheter.
Att rikta in sig på ett specifikt kön är inte lika enkelt, främst för att användare inte berättar vilket kön man har utan Twitters tvingas gissa vilket kön man är utefter vilket användarnamn, riktigt namn och till och med de man följer och enligt Twitter själva är den här informationen oftast 90% korrekt när man bestämmer vilket kön en person är.
Twitters nya annonsverktyg har funnits i händerna på en liten grupp betatestare sedan förra året och de funktioner man nu erbjuder var de mest efterfrågade enligt Twitters produktchef Ravi Narasimhan. Tjänsten kommer fortfarande bara att vara invite-only men öppnas nu upp för en större publik inom USA.
Källa: Twitter