EA har haft enorma problem med Simcity-lanseringen och försöker nu gottgöra sina konsumenter med gratis spel.
Det har nog varit svårt att missa hur illa Simcity-lanseringen har gått för EA då deras servrar inte klarade av trycket och många arga spelare inte kunde spela spelet när man ändå köpt det. Detta är ännu ett tecken på att spel där man ständigt måste vara uppkopplad måste även vara väl förberett för att fungera direkt vid lansering, något EA har misslyckats med enormt denna gången.
Maxis General Manager, Lucy Bradshaw kommenterar följande i ett blogg-inlägg:
”The server issues which began at launch have improved significantly as we added more capacity. But some people are still experiencing response and stability problems that we’re working fast to address.
So what went wrong? The short answer is: a lot more people logged on than we expected. More people played and played in ways we never saw in the beta.
OK, we agree, that was dumb, but we are committed to fixing it. In the last 48 hours we increased server capacity by 120 per cent. It’s working – the number of people who have gotten in and built cities has improved dramatically. The number of disrupted experiences has dropped by roughly 80 per cent.
So we’re close to fixed, but not quite there. I’m hoping to post another update this weekend to let everyone know that the launch issues are behind us.”
Kort och gott kommer EA bjuda på ett spel från sin hög till dom som köpt spelet nu under server-problemen. Som vi har hört så kommer alla drabbade få ett mail gällande detta den 18:e mars med mer information.
Källa: eurogamer.net