Podcast-plattformen Acast drar nu igång en ny satsning som ska ge podcastarna lite mer pengar och mer material för lyssnarna.
Podcast-plattformen Acast har funnits med ett tag och nu har plattformen dragit igång en premiumtjänst som heter Acast+.
Acast+ blir alltså världens första marknadsplats för podcasts vilket ska hjälpa poddarna att tjäna lite extra men även dela med sig av lite mer material förutom ett avsnitt då och då.
Acast+ kommer man kunna köpa via två olika konton, Show Pass eller Season Pass där månadskostnaden skiljer sig och detta eftersom kreatörerna själva bestämmer vilket pris dom ska sätta.
Show pass – 24 till 72 kronor
Season pass – 36 till 85 kronor
Med Show pass kommer man få tillgång till extra material som podcasten själva bestämmer ska visas upp medan Season Pass får man tillgång till samma extramaterial plus lite till och det kan vara allt från intervjuer eller osläppta avsnitt.
Pengarna som kommer in till varje podcast kommer sedan att delas upp mellan Acast och podcast producenterna.
“Kändisar och sociala medier-stjärnor kan nu använda Acast+ för att skapa exklusivt material för sina stora fanskaror. Någon som Pewdiepie skulle kunna skapa en podcast och enkelt styra sina 44 miljoner Youtube-prenumeranter till sin nya show. Det här är ett helt nytt sätt att monteraisera podcasts”, säger Karl Rosander, medgrundare och USA-chef för Acast.