HEM Spel PC spel Microsofts Muse: AI som kan skapa spel och banor själv

Microsofts Muse: AI som kan skapa spel och banor själv

Generativ AI förändrar spelbranschen i snabb takt, och Microsoft är en av de aktörer som nu tar stora kliv framåt.

Företaget har presenterat en AI-modell vid namn Muse, en teknik som kan generera både spelbanor och spelets funktionalitet helt på egen hand. Detta kan få stora konsekvenser för en redan krisdrabbad spelindustri.

Vad är Muse och hur fungerar det?

Microsoft beskriver Muse som världens första ”World and Human Action Model” (WHAM), en AI-teknik som inte bara skapar spelmiljöer utan också kan simulera mänskliga spelbeteenden. Muse har tränats på gameplay från Ninja Theorys MOBA-spel Bleeding Edge, som släpptes 2020. Utvecklingen har skett i samarbete med Ninja Theory, och företagets utvecklingschef Gavin Costello lyfter fram potentialen i tekniken:

”Det har varit fascinerande att se hur Microsoft Research använt Bleeding Edge för att utforska nya AI-tekniker. Från att först integrera AI i spelet under en hackathon, till att bygga AI-agenter som beter sig mer som mänskliga spelare, till att låta Muse skapa helt nya sekvenser av Bleeding Edge-gameplay under mänsklig vägledning. Det visar verkligen vilken potential denna teknik har.”

Muse och framtiden för AI-genererade spel

Microsoft har stora planer för Muse och vill integrera tekniken i sin AI-assistent Copilot. Detta skulle innebära att användare kan spela AI-genererade spel direkt i Copilot, där spelet utvecklas i realtid utifrån spelarens handlingar. Företaget beskriver konceptet så här:

”Snart i Copilot Labs kommer Copilot att använda Muse för att driva nya, immersiva AI-spelupplevelser. Du kommer att kunna använda din Xbox-kontroll eller tangentbord för att utforska korta, interaktiva äventyr, där Copilot genererar spelvärlden runt dig medan du spelar. Denna fusion av AI-innovation och speldesign lovar en nästa generations spelupplevelse utan motstycke.”

Muse tillgängligt som open source

För de som vill experimentera med tekniken har Microsoft släppt delar av Muse som open source genom något de kallar ”WHAM Demonstrator”. Detta gör det möjligt för utvecklare att själva testa och skapa spel med hjälp av generativ AI. Däremot finns det ännu ingen information om när AI-genererade spel via Copilot faktiskt blir tillgängliga för allmänheten.

Microsoft har även släppt en kort teaser om Muse i Copilot, och för den som vill veta mer har Microsoft Gamings chef Phil Spencer, Ninja Theorys studiochef Dom Matthews, och Microsoft-utvecklaren Katja Hofmann diskuterat Muse i en ny video.

INGA KOMMENTARER

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn

Exit mobile version