En ny rapport visar att speljournalistiken står inför en tuff period.
Enligt Press Engine har antalet aktiva speljournalister världen över minskat med hela 25 procent under de senaste två åren.
Rapporten, som bygger på Press Engines databas över större publikationer inom spelvärlden, visar att förlusten främst drabbat etablerade spelsajter som IGN, Polygon och GameSpot.
1200 förlorade jobb – men den verkliga siffran är högre
Totalt uppskattas runt 1200 fasta tjänster ha försvunnit globalt. När man dessutom räknar in frilansare och kontraktsanställda ökar siffran markant – till närmare 4000 förlorade arbeten sedan oktober 2023.
Det är en utveckling som väcker oro bland både journalister och läsare. Minskningen innebär inte bara färre röster i speldebatten, utan även minskat oberoende rapportering kring en miljardindustri som växer snabbt.
Förändrade medievanor bakom utvecklingen
Press Engines grundare Gareth Williams menar att skiftet i publikens medievanor är en stor del av problemet. Han beskriver hur annonsblockerare, sociala medier och ”Games as a Service”-modellen förändrat hur människor både konsumerar och kommunicerar kring spel.
”In a consumer world where ad blocking is standard and Games as a Service and social media are communication tools where children and adults form their relationships, videogames media needs to evolve and innovate. Support your favourite publications, before you don’t have the choice.”
Han uppmanar spelare att stötta sina favoritpublikationer – innan de försvinner helt.
En bransch i behov av förnyelse
Massuppsägningarna inom spelindustrin har inte bara påverkat utvecklare och utgivare. Även journalistiken kring spelen står nu inför ett vägskäl. För att överleva måste branschen hitta nya affärsmodeller och sätt att skapa värde för både läsare och annonsörer.
Om trenden fortsätter riskerar speljournalistiken att förlora sin roll som oberoende röst i spelvärlden – och därmed en viktig del av spelkulturen i stort.






