Housemarque, studion bakom succéspelet Returnal, är tillbaka med ett nytt spel – Saros.
Efter att ha imponerat stort med Returnal för nästan fyra år sedan har det varit tyst från utvecklarna, vilket har lett till spekulationer om en möjlig uppföljare. Under State of Play bröt studion tystnaden och presenterade sitt nya projekt, som verkar vara en spirituell efterföljare till Returnal.
Vad vi vet om Saros
Saros är namnet på Housemarques nästa storsatsning och spelet förväntas släppas under 2026. Utvecklarna har bekräftat att vi kommer få en första titt på gameplay senare i år, men fram till dess får vi nöja oss med den stämningsfulla utannonseringstrailern.
Precis som i Returnal utspelar sig Saros på en mystisk och ständigt föränderlig planet. Som spelare tar man kontroll över Arjun Devraj, en upptäcktsresande som undersöker planetens gåtfulla förmörkelser i jakten på en försvunnen koloni.
Likt Returnal förändras spelvärlden vid varje död, vilket öppnar upp för nya uppgraderingar och möjligheter att komma längre för varje spelomgång.
En exklusiv titel för PlayStation 5
Housemarque fortsätter sitt samarbete med PlayStation, och Saros utvecklas exklusivt för PS5 och PS5 Pro. Med tanke på hur Returnal utnyttjade PS5:ans hårdvara till max, är förväntningarna höga på att Saros kommer att göra detsamma.
En spirituell efterföljare med Metroidvania-inslag
Enligt trailern vaknar huvudkaraktären på en strand på en okänd planet och avslöjar att han blir starkare efter varje död. Denna mekanik påminner om Metroidvania-genren, där utforskning och förmågeuppgraderingar står i fokus.
Det råder ingen tvekan om att Housemarque bygger vidare på de teman och spelmekaniker som gjorde Returnal till en succé, samtidigt som de introducerar nya element för att hålla spelupplevelsen fräsch och spännande.