Sucker Punch är tillbaka med en ny upplevelse exklusiv för PlayStation 5 – Ghost of Yōtei.
Ett spel som nu fått en närmare presentation genom en nästan 20 minuter lång State of Play-sändning. I fokus står en ny huvudperson, ny tidsperiod och en berättelse om hämnd i ett historiskt Japan som nu även inkluderar eldvapen.
Atsus resa genom Ezo – fritt och taktiskt gameplay
I Ghost of Yōtei tar spelarna kontroll över Atsu, en ung kvinna på jakt efter rättvisa efter att hennes familj brutalt mördats av det fruktade gänget Yōtei Six. Spelaren väljer själv i vilken ordning dessa mål ska konfronteras, vilket ger en flexibel kampanjstruktur.
Den nya spelvärlden utspelar sig i början av 1600-talet, över 300 år efter händelserna i Ghost of Tsushima. Det innebär ett utökat vapenarsenal där katanas nu samsas med tidiga gevär, vilket förändrar stridens dynamik.
Förbättrat stridssystem och nya spelupplevelser
Ghost of Yōtei presenterar ett förbättrat stridssystem där spelaren snabbt kan växla mellan olika vapen beroende på situation och fiendetyp. Fördjupad närstridsmekanik och ny kameravinkel inspirerad av Takashi Miikes filmer ska ge en mer intensiv och filmisk upplevelse.
Ett nytt inslag är det så kallade “lo-fi beats”-läget, som erbjuder en mer avslappnad ton för spelare som vill fokusera på utforskning i området Ezo, där berättelsen utspelar sig.
Filmisk estetik och specialutgåva
Som en hyllning till klassiska samurajfilmer finns även denna gång möjligheten att aktivera ett Kurosawa-läge, som förvandlar spelet till svartvitt och lägger till filmiskt brus – en tydlig flirt med 50-talets japanska filmkonst.
Samtidigt som spelet lanseras den 2 oktober, kommer även en begränsad specialutgåva av både PlayStation 5-konsolen och DualSense-kontrollen, utformade med grafik från Ghost of Yōtei.