HEM Internet EU bötfäller Apple och Meta – första exemplen under nya DMA-lagen

EU bötfäller Apple och Meta – första exemplen under nya DMA-lagen

Apple Meta DMA

EU-kommissionen har nu beslutat att utdöma kännbara böter till både Apple och Meta för brott mot den nya rättsakten om digitala marknader (DMA).

Apple får betala motsvarande 5,5 miljarder kronor, medan Meta tilldelas en lägre bot på 2,2 miljarder kronor.

Enligt Henna Virkkunen, kommissionens verkställande vice ordförande med ansvar för tekniksuveränitet och demokrati, grundar sig beslutet på att båda företagen begränsat användares valmöjligheter samt förhindrat företagsanvändare från att kommunicera fritt med sina kunder.

Apple anklagas för att låsa in både användare och utvecklare

I Apples fall rör det sig om begränsningar som hindrar utvecklare från att länka till externa webbplatser eller egna butiker från appar i iOS-systemet, samt att marknadsföra kampanjer eller rabatter utanför App Store.

Apple försvarar sig med att man investerat stora resurser och genomfört omfattande ändringar för att följa den nya lagen. En talesperson säger till The Verge att företaget har haft ett nära samarbete med kommissionen men att regelverket hela tiden förändrats.

Vad som inte nämns i Apples uttalande är kritiken från utvecklare som menar att de nya villkoren fortfarande gör det olönsamt att erbjuda appar via alternativa butiker. Det lyfts även att Apples tidigare App Store-chef, Phil Schiller, var emot provisioner på köp som sker utanför Apples plattform.

Meta kritiseras för att pressa användare till reklamspårning

Meta å sin sida bötfälls för att ha tvingat användare att välja mellan att betala för ett reklamfritt abonnemang eller att acceptera spårning för riktad annonsering. EU anser att detta bryter mot användarnas rätt till ett fritt och informerat val.

Metas chef för internationella relationer, Joel Kaplan, menar dock att beslutet är politiskt motiverat. Han jämför det med en tullavgift riktad mot amerikanska teknikföretag och drar paralleller till tidigare handelskonflikter med USA.

En ny era för digitala marknader

Detta är första gången som EU tillämpar de nya reglerna i Digital Markets Act – ett regelverk som syftar till att skapa mer rättvisa och öppna digitala ekosystem.

Med dessa åtgärder vill kommissionen markera att inga aktörer står över lagen, oavsett storlek eller inflytande.

INGA KOMMENTARER

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn

Exit mobile version