Den svenska IT-återförsäljaren Dustin tar ett tydligt strategiskt kliv och avslutar all försäljning till privatpersoner.

Istället kommer all verksamhet framöver att koncentreras på företagsmarknaden, vilket företaget själva bekräftat i ett pressmeddelande.

Bakgrunden till detta beslut är att försäljningen till konsumenter endast utgjorde cirka två procent av den totala omsättningen under 2023 och 2024. Genom att fokusera helt på företag vill Dustin effektivisera sina erbjudanden och bättre möta behoven inom B2B-sektorn.

”Nu har vi valt att fokusera helt på företagsmarknaden för att kunna ta fram de bästa erbjudandena för företagskunder”, säger Eva Ernfors, kommunikationschef på Dustin.

Skalbarhet och juridik påverkar beslutet

Enligt Dustin är ett av huvudskälen till förändringen att konsumentmarknaden kräver andra juridiska förutsättningar än företagsmarknaden – något som varierar mellan olika länder. Detta har skapat svårigheter i att skala upp konsumentverksamheten på ett effektivt sätt.

Konsumentbutiken stänger i höst – slutrea kan väntas

Dustin meddelar att konsumentdelen kommer att vara aktiv fram till hösten 2025. Ett exakt datum för när försäljningen till privatpersoner avslutas har ännu inte offentliggjorts, men till dess kommer butiken att hålla öppet som vanligt. Alla köp som görs innan stängningen omfattas fortsatt av garanti och support.

Företaget antyder även att en avslutande rea kan vara aktuell i samband med att konsumentförsäljningen upphör.

Tillbaka till rötterna

Dustin grundades redan 1984 med fokus på företagsmarknaden. Det var först 2004 som företaget öppnade upp för försäljning till privatpersoner via sin onlineplattform. Nu återgår man alltså till sina rötter – med en helhjärtad satsning på företagskunder och deras behov av moderna IT-lösningar.

Tidigare artikelHonor Magic V5 – världens tunnaste vikbara telefon?
Nästa artikelDJI Power 2000 – Portabel kraftstation med 2048Wh och 3000W effekt

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!