Ett av förra årets mest hyllade spel, Black Myth: Wukong, har varit tillgängligt på PC och Playstation 5 sedan augusti 2024.
Men trots höga förväntningar saknas fortfarande en version för Xbox Series X/S. Utvecklaren Game Sciences VD Feng Ji har nu kastat ljus över situationen och avslöjat att förseningen kan kopplas till hårdvarubegränsningar – en förklaring som går emot tidigare uttalanden från Microsoft.
Minnesbegränsningarna i Xbox Series S pekas ut
Enligt ett inlägg av Feng Ji på den kinesiska sociala medieplattformen Weibo, som återges av Eurogamer, är Xbox Series S den stora bromsklossen. Medan Xbox Series X är utrustad med 16 GB GDDR6-minne, har Series S endast 10 GB, vilket dessutom måste delas mellan konsolens processor och grafikdel.
Dessa minnesbegränsningar har gjort det nödvändigt med omfattande optimeringsarbete för att säkerställa att spelet fungerar som tänkt på den billigare konsolen.
Feng Ji antydde att denna tekniska utmaning är den huvudsakliga orsaken till den långsamma utvecklingen av Xbox-versionen. Detta är i linje med tidigare rapporter som hävdade att moderna, grafikintensiva spel kräver betydande resurser för att prestera bra på Series S.
Microsoft: ”Hårdvaran är inte problemet”
I september 2024 bemötte Microsoft dessa påståenden och förnekade att spelets försening skulle bero på Xbox-konsolernas prestanda. Samtidigt har rykten tidigare florerat om att ett exklusivitetsavtal mellan Game Science och Sony kan ha spelat en roll i förseningen. Feng Jis nya uttalanden förskjuter dock narrativet mot att det i själva verket är hårdvarans begränsningar i Series S som är kärnan i problemet.
Kommer Xbox Series S att få sin version av Black Myth: Wukong, eller står konsolen inför fler liknande utmaningar när det gäller krävande spel i framtiden?