Oftast är spelandet ett intresse i sig, men vissa blandar sina intressen. Love Hulten är en arkadälskande designer som blandar retro spel med hantverk i trä.

Love Hulten är en Göteborgare som har en fallenhet för form och design. Med favoritmaterialet träd så skapar han futuristiska maskiner som väcker liv i spelets historia. Loves stora genomslag heter R-kaid-6 som är en stilig hexagonlåda i valnöt med en inbyggd mame dator som inkluderar cirka 1000 arkad spel.

Efteråt gjorde han en deluxmodell som kallas R-kaid-redelux. Till skillnad från orginalet så har Love även fått in en projektor i maskinen samt fixat gjort kontrollerna trådlösa, byggt in en trackball samt gjort de i två delar så man kan bygga ihop den som man vill.

2012 ställde Love ut sina alster på Retrospelsmässan i Göteborg. Hans jobb blev omtyckt av många. Så även i år kommer Love ställa ut på mässan.

Förutom retrokonsoler så har Love nu gjort en HTPC som han kallar the Shrine. Det är en riktigt trevlig pjäs med en härlig kupol på toppen.

Här kommer en film på deluxversionen av orginalet R-kaid-6. Till skillnad från orginalversionen så har denna en inbyggd projektor samt lite speciella dosor bland annat:

Vad fick dig att börja med formgivning? Och då främst formgivning inriktad på spel/arkadmaskiner?

Jag har sedan barnsben tyckt om att formge och bygga saker. Inre visioner och hjärnspöken som resulterat i ett skapande.
Idag är det nog mycket en reaktion mot slit-och-släng-kulturen med livlös massproduktion och allt som den oftast innebär. Jag tror att jag försöker ge liv åt föremål. Ge dem personlighet och skapa berättelser som triggar till nyfikenhet.

För några år sedan såg jag en döende scen som jag alltid hållit varmt om hjärtat. Jag ville hylla, och visa hur viktig arkad-kulturen har varit för just mig. Så jag stoppade omsorgsfullt ner den i ett sexsidigt skrin av valnötsträ och mässing. Att jag sedan fortsatt med spelmaskiner är mycket tack vare den uppmärksamhet som R-Kaid-6 har genererat. Och jag har inget emot att fortsätta kombinera mina två favoritsysslor, spel och hantverk.

Det står på din sida: “denna sidan fungerar inte på iOS”, är det en protest mot iOS/Apple eller är det bara för informationens skull?

Det är absolut inget riktat uttalande, bara ett resultat av mina svaga kunskaper gällande HTML och webdesign. Men inne på ämnet kan jag ju tycka att Apple bedriver en ganska snuskig industri.

Du ställde ut på retrospelsmässan (RSM) förra året. Finns det några fler events du ställer ut på? Kommer du tillbaka till RSM även i år?

Det var fantastiskt att ställa ut på ett forum som RSM. Reaktionerna jag fick på mässan har verkligen uppmuntrat mig till vidareutveckling inom arkad-nischen. Jag kommer till RSM även i år, med en helt ny arkadmaskin som jag just nu håller på att färdigställa.

Jag ställer också ut originalversion av R-Kaid-6 under projektet ”Hjärta spel” som just nu befinner sig på Tekniska Museet i Sthlm. Utställningen fortsätter sedan norrut, och placerar sig i Luleå på Teknikens Hus i början på maj.

Är hantverket något du kan/vill kunna leva på?

Jag har absolut tankar om att kunna livnära mig på hantverket. Originalitet och drivkraft i kombination med ett intressant koncept gör att jag förhoppningsvis har vad som krävs. Det gäller bara att hitta kundkretsen. Min smala nisch gör målgruppen liten. Men det finns absolut en marknad, åtminstone utanför Sverige. Mina kunder är generellt tyskar, fråga mig inte varför.

Du jobbar nästan bara med trä som material. Varför trä och vad hämtar du inspiration ifrån?

Trä är ett levande material som smyckas av tidens åkommor och som inte kräver daglig omsorg. Trå är hållbart och blir helt enkelt finare med åren. Detta genom att åta sig en tidlös patina, jämfört med nyvärdet hos en iPads flott-absorberande plåt i pianosvart. Trä är dessutom starkt och ganska lättbearbetat, även om det kräver en del materialkännedom. Variationen och utmaningarna i detta fantastiska material gör att jag förhoppningsvis aldrig tröttnar.

Min inspiration hämtar jag mestadels inifrån tror jag. Visioner om en intressantare, alternativ värld. Sedan blandar jag ut dessa tankar med diverse äldre formspråk som tilltalar mig. Vissa kallar mina alster för ”SteampunK”, men jag ser mig hellre som en retro-futurist. Och det behöver nog inte nämnas att jag tittar mycket på sci-fi.

Vad har du för band till retrospel?

Jag spelade mycket som liten, så enkelt är det. Idag är det nog en blandning av nostalgi och nöje. Med risk för att låta gubbig, så var spelen faktiskt bättre förr, åtminstone ur ett utmanande och kreativt syfte. Detta mycket tack vare de begränsningar man hade då.

Vad är de största problemen med att blanda teknik med material som trä?

Jag ser inga problem, bara utmaningar. Men isoleringen av värmeutveckling är ju såklart en faktor man måste ta stor hänsyn till.

Hur mycket arbete ligger det bakom ett hantverk som r-kaid-6?

Jag tror att jag lade nästan 700 timmar på första maskinen i serien. Men i dagsläget, med rutin och bättre kunskaper, så kommer jag ner under 200. Konsolen jag håller på att färdigställa just nu är ett försök att komma ner ännu lägre, och på så sätt kanske utvidga kundkretsen lite.

Skulle det vara intressant för dig att försöka bygga om en modern konsol till ett formspråk som passar dina tidigare hantverk?

Absolut. Kunder med egna idéer är min favorit-målgrupp. Jag är öppen för det mesta och ser gärna en bra dialog med kund under hela processen.

Med detta så tackar vi så hemskt mycket för Loves tid. Vi håller tummarna för hans framtid inom formgivning och tar en återkoppling under RSM den 11 maj.

Tidigare artikelRykte: Apple minskar leveransen av iPad mini
Nästa artikelNyhet: MakerBot samarbetar med Ouya

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn