Apple Music som som försöker bli en av dom större konkurrenterna mot svenska Spotify ser ut att ha problem och frågan är hur länge dom överlever.

Eftersom att Apple valde att erbjuda hela tre månader gratis av tjänsten fick detta snabbt andra konkurrenter såsom Spotify att svettas lite, men detta bara en kort stund tydligen. Enligt Eddy Cue så fick Apple ihop 11 miljoner användare under denna gratis period vilket är helt ok.

Men nu har analytikerföretaget Musicwatch gjort en undersökning bland 5000 amerikanska användare där 77% av dessa hört talas om Apple Music men att 48% av dessa inte längre använder sig av tjänsten.

Men det som kanske skrämmer ännu mer är att 61% av dessa inte ens tänker förnya när dessa tre gratis månaderna går ut. Även Apples satsning på att ha en 24/7 radio, Beats 1 lyssnar endast 30% av alla användarna för Apple Music vilket kanske gör att man får tänka om gällande denna ”radio”.

Men som sagt, värt att tänka på är att Apple sammanlagt har 11 miljoner användare av tjänsten och denna undersökning gjordes endast på 5000 personer.

Apple är som vanligt snabba med att ”rätta” dessa siffror och säger att 79% av alla som påbörjat en prövotid av tjänsten fortfarande använder den idag.

Jag personligen har testat på Apple Music och tycker att designen av appen är väldigt jobbig, svårt att navigera sig plus att jag är sedan tidigare Spotify-användare och alla mina spellistor från Spotify vill jag gärna behålla och inte behöva göra det manuellt på Apple Music.

Vi vet om att det finns lösningar till detta men de flesta av dessa lösningarna kostar vilket jag hellre spenderar pengar på Spotify än en app som gör att mina spellistor från Spotify ”kopieras” till Apple Music.

Tidigare artikelTest: Pebble Time
Nästa artikelNyhet: Twitters aktier fortsätter sjunka

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn