18 december, 2024

TH Tycker: Vet Nintendo vad PR betyder?

Det går inte allt för bra varken nu eller på flera år för Nintendo, men försöker dom ens göra något åt det?

Nintendo har nu under en längre tid haft svårt att ta sig in på marknaden riktigt och har nu även blivit först ut två gånger med att visa upp nya konsoler. Först fick vi se Wii som var en ”wow”-upplevelse och många köpte de då handkontrollerna fick en helt ny mening.

Sedan kom Nintendo 3DS som hade en 3D-skärm som inte krävde några glasögon eller liknande som sålde bra i Asien men mindre bra i europa och nordamerika, tillslut så kom dagens Nintendo Wii U som vi inte kan säga har varit större succe eller vinst för Nintendo. Det som många först och främst börjat klaga på är att prestandan som är långt ifrån vad Xbox och Playstation kommer få i sin nästa generation konsoler, men Nintendo var ganska snabba med att påpeka när det gäller prestandaså är inte det allt utan det är spelet och själva upplevelse som räknas.

Men vem bestämmer detta egentligen? Kund eller Nintendo?

Inte nog med att det inte finns någon större prestanda att krama ur utan även spelutbudet blir allt sämre för varje ny konsol, Wii U är ett väldigt gott exempel där det har släppts en hel del spel till både PS3 och Xbox360 men till Wii U håller sig fortfarande i sin frånvaro. Vi får ta del av spel som är uppemot sex månader gamla men som nu gjorts om till Wii U vilket kan kännas väldigt meningslöst.

Nintendo-char-1

Men när det väl kommer spel ut på marknaden så verkar Nintendo ha en helt fel strategi och bara vilja sälja men då kommer frågan, hur vet konsumenten om det är ett bra spel? Ska man chansa när man köper spel för 500-600kr? En variant är att släppa demo som Nintendo började med där man får testa på spelet (komiskt nog dock max 30 ggr) men även här börja  Nintendo snåla efter ett tag och nu finns de knappt något där.

Men så finns det en variant som allt fler utgår ifrån och det är att läsa recensioner av spelet från olika sajter/bloggar som recenserar spel och delar med sig av sina tankar och funderingar, där kan man oftast ta del av ärlighet hur spelet verkligen är och om det är ett spel som är värt sina pengar m.m. Inte nog med att konsumentera kan läsa och fatta ett beslut utifrån dessa recensioner men Nintendo eller spelet syns betydligt mer och man ser ett större intresse för att Nintendo vill dela med sig av sina spel. Men när det gäller just detta så undrar man lite hur Nintendo tänker egentligen då man inte läser lika många recensioner på Nintendo-spel på  sajter/bloggar och kan detta bero på att recensions-ex är för få eller ibland inga alls? Vi i Sverige är nog inte ensamma om detta vilket gör en ännu mer rädd.

Visst kostar det pengar med att få fram recensions-ex av spel men man kan även tänka sig hur mycket egentligen man kan tjäna på detta genom att konsumenterna kan läsa recensioner på Internet och i tidningar för att då kunna ta ett beslut på om spelet är värt pengarna dom tänkt spendera eller inte.

Känner Nintendo till PR?

Nintendo verkar bara vilja sälja och sticka ut från dom andra konsolerna men det verkar fortfarande inte vara något konsumenter är ute efter då det säljer såpass dåligt som det gör. Nintendo har länge haft problem och det ser inte ut att bli bättre med något av de dom planerat den närmaste framtiden. Ett gott exempel är mjukvaru uppdateringar till Wii U kommer släppas två större uppdateringar om året istället för att satsa på ett varje kvartal och komma med nyheter på en såpass ny konsol.

Man får känslan av att Nintendo inte lyssnar på sina kunder utan kör sitt race och att satsa på PR och bli stora som dom en gång var inte finns i sikte längre. Nintendo måste helt enkelt tänka om helt och inte tro att man är marknadsledande när det gäller spel och konsoler som dom en gång i tiden var på 80- och 90-talet.

Nintendo måste helt enkelt göra om göra rätt…

Related Articles

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn

Fler nyheter