22 december, 2024

Test: Logitech G923

Logitech har äntligen släppt en ny racingratt med pedaler och detta är även min första gång, men lever det upp till känslan som många förväntar sig?

Logitech har varit med i leken några år nu när det gäller racingrattar och G29 som är generationen innan har varit med oss i fem år och nu är det alltså dags för nytt, ett lyft och något som är redo för next-gen konsoler.

Racingrattar precis som mycket annat kan man dela upp lite olika klasser, budget, mellan eller dom som är skapade för proffs. Mitt första intryck med G923 är att detta måste vara skapat för proffs, men när jag sen fick chansen att känna på en proffsratt så fick jag tillslut känna på skillnaden.

Men G923 ger helt klart en bra första intryck och jag skulle säga att den hamnar precis under proffsklassen och detta främst tack vare val av knapparna samt fästet.

Logitech G923

Byggkvalitén på G923 imponerar och det märks ganska tydligt att det är Logitech som ligger bakom detta, dom vet vilka material som gäller var och med denna erfarenheten har dom tagit fram en ratt som verkligen håller måttet. Pedalerna som är minst lika viktiga följer även med i samma kvalitetskänsla, dock problem med att få pedalerna att vara på plats, men det finns lösningar till detta.

När det kommer till designen av G923 så är det en ratt med en hel del knappar på, alla knappar som vi är vana vid hos handkontrollen måste också finnas med på ratten vilket gör att det ser snabbt stökigt ut.

Det bästa med G923 är att helt klart att det i många fall bara är att slita upp den ur sin låda och koppla in och sen köra, man behöver inte göra 30 olika inställningar utan Logitech och spelutvecklarna gör verkligen vad dom kan för att underlätta för oss.

Det finns lite sladdar att hålla koll på, en sladd från ratten till pedalerna vilket är ganska självklart, sen har vi en sladd från ratten som går till konsol eller PC där just längden på sladden kan vara problematisk, under två meter sladd så en förlängning kan i mångas fall behövas. Där materialvalet brister är i själva klämman som håller ratten på plats när man skruvar fast den i bordet. Det känns som att dessa fästen mer eller mindre ska spricka, gå av eller enkelt bara brista helt när man börjar dra åt dom.

Logitech G923

Men när man väl fått ordning på sladdarna samt fästet så är det bara att börja köra sina racingspel, det går att göra justeringar i spelet om man vill, men i dom flesta fallen är det bara att tuta och köra, det gillar vi och speciellt för dom som kanske inte har kunskapen för en massa installationer m.m.

En av nyheterna hos G923 mot föregångaren är motorerna som sitter i ratten och ska ge oss så mycket och så bra känsla som möjligt att man faktiskt kör dessa bilar, en känsla som kombinerar ljud med det som ratten ger ifrån sig. Jag tycker ändå att Logitech gör ett bra jobb med sin ratt men i slutändan så är detta ”bara” hårdvaran och om spelutvecklare inte väljer att stödja ratt så kan G923 bli ganska meningslös.

Logitech G923

När jag gjorde testet av G923 så kunde jag testa ratten i spelen

  • F1 2020 – Ett utmärkt val och det blir verkligen utmanande att köra F1 med en ratt istället för handkontroll, rekommenderas starkt.
  • WRC9 – Det är här G923 briljerar och när det gäller just rallycross spel där jag inte längre skulle kunna spela rallycross spel med en ratt i fortsättningen.
  • DiRT Rally 2.0 – Här har vi ett annat alternativ där ratten är helt gudomlig och ger en körkänsla som man nästan bara måste uppleva själva, precis som dom andra två spelen så var det bara att koppla in ratten, starta spelet och köra iväg.

Det finns betydligt fler spel, men jag kan säga att just dessa tre spelen fick ratten att sticka ut med hela känslan i spelet. Allt kombinerat när det gäller körkänsla och ljudet, det enda som egentligen saknades var att spela något utav spelen i VR med ratten, mer än så kan man nog inte integrera sig i spelet. Det finns dock spel som man verkligen inte vill spela med en ratt som till exempel The Crew 2, Need for Speed: Heat och Project Cars 3 där alla tre spelen verkligen visar att utvecklarna struntat i ratten helt mer eller mindre, bara att hålla sig borta.

Logitech G923 är helt klart en leksak som jag har svårt att vara utan, men samtidigt så är det en dyr leksak. G923 går på strax under 4 000 kronor i nuläget och det finns två olika modeller att välja mellan, PC/Playstation eller PC/Xbox.

Related Articles

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn

Fler nyheter

Logitech har verkligen gjort en comeback med G923 som jag tror kan vara en ratt för många och har man några favoritspel som redan nu har stöd för ratt och pedaler så är G923 helt klart det ultimata valet för detta. Något hög prislapp dock men man får se det lite som en investering då utvecklingen av just dessa rattar inte verkar gå allt för snabbt framåt.Test: Logitech G923