Team Ninja är tillbaka med ett nytt spel och inte helt oväntat ett utmanande sådant, men håller det hela vägen eller har vi börjat tröttna?

Team Ninja som bland annat gjort sig kända för hela Nioh-serien men även Ninja Gaiden kan verkligen detta nu med samuraj, kampsport och svårighetsgrad.

Jag ska ärligt talat säga att Wo Long: Fallen Dynasty hamnade lite under radarn för mig, jag vet inte om det var en låg eller dålig marknadsföring i Europa/Sverige, men jag hörde talas om spelet någon vecka innan det släpptes och när jag hörde att det var Team Ninja som låg bakom blev jag genast nyfiken, är ett stort fan av Nioh-spelen och detta skulle gå lite i samma spår så kunde inte bli dåligt.

Inte helt oväntat kanske så är även Wo Long: Fallen Dynasty ett soulslikn-spel där vi har stora utmaningar att ta oss an. Men det som slog mig när jag startade upp Wo Long: Fallen Dynasty för första gången var att det är väldigt likt Nioh och då ska man tänka på att Nioh 2 släpptes 2020 och var redan då grafiskt inte särskilt imponerande.

Men ju mer jag tänkte och funderade gällande soulslike-spel så kan jag inte påstå att något är särskilt snyggt grafiskt sätt, Wo Long: Fallen Dynasty är inget undantag där det märks snabbt att Team Ninja har använt sig av en utdaterad grafikmotor och spelet ser långt ifrån bra ut, men det är inte grafiken som gör ett spel som Wo Long: Fallen Dynasty.

Wo Long: Fallen Dynasty

För mig är handlar nästan allt i ett soulslike-spel om utmaningen, vapen, stridssystemen och att hitta hemligheter på dom halvöppna kartorna som i slutändan endast kan ta oss åt ett håll och en riktning. Utmaningen för utvecklarna av dessa spel är att faktiskt skapa en tillfredsställelse när man vinner över en boss som man försökt sig på i flera timmar kanske, att känna hur skönt det är att faktiskt lyckats, det är något som Team Ninja fortfarande har och lyckats med.

Bossar som alla vet är en stor del av dessa typ av spel som Wo Long: Fallen Dynasty, det finns en stor variation av dom och det gäller verkligen att anpassa sin spelstil och förmågor om man vill lyckas övervinna dessa bossar. Man måste testa sig fram, hitta vilken eller när man ska parera samt hur många slag man faktiskt ska mata på bossen innan den vaknar till liv igen från sin stun.

Man kommer sättas på prov gång på gång i Wo Long: Fallen Dynasty, det finns minibossar som kan ställa till det rejält, men ibland kan en fiende runt hörnet vara den som avgör om du ska leva eller inte, frustrerande men även en del av spelet.

Wo Long: Fallen Dynasty

Kontrollerna i Wo Long: Fallen Dynasty är tighta, mycket bra balanserat där och det är kanske just här man märker att Team Ninja har sin erfarenhet med Nioh och drar nytta av denna vilket är med allt rätt. Jag tycker dock att kontrollerna i Nioh är lite tightare och bättre, kanske är det animationerna för slagen som är bättre, men Wo Long: Fallen Dynasty får ens karaktär helt klart att se coolare ut och verkligen som en krigare i dessa tre kungariken.

Något annat som jag gillade starkt med Wo Long: Fallen Dynasty är bandesignen och den enorma variationen av miljöerna som man får ta sig an, Nioh har verkligen skapat banor och miljöer som passar perfekt till ett spel som detta och upplevelsen blir verkligen oförglömlig på många sätt. Precis som många andra soulslike-spel har Team Ninja lyckats få ihop en bana med genvägar m.m. i olika nivåer på ett snyggt sätt, i slutändan ser man hur allting hänger ihop och hur oftast slutet hänger ihop med början med en genväg.

Men det finns lite negativt i Wo Long: Fallen Dynasty också, allt är inte positivt och bra gjort. Detta är som sagt ett RPG vilket gör att vi ska byta utrustning och vapen en hel del, men 90% av allt dom droppas och man inte kan hålla sig undan från att plocka upp är skräp, helt enkelt sådant man bara kan sälja för att få sig en slant. Detta är något som spelet vet om med tanke på att vi har 500 slots att fylla i vår väska med skräp. När man väl hittar något bra är det svårt att göra sig av med den och istället väljer man att uppgradera sin utrustning med material man hittar på dom olika banorna.

Wo Long: Fallen Dynasty

En annan del är manuset som jag har noll intresse utav, vet inte om det bara är jag men jag brukar annars gillar att följa en story i spelet, i Wo Long: Fallen Dynasty blir det tyvärr inte så, man träffar på nya karaktärer som man egentligen inte bryr sig det minsta om. Manuset är långt ifrån bra och dom engelska röstskådespelarna är rent av katastrof, röster passar inte med karaktärer enligt mitt tycke m.m.

Men som tur är så finns skip-knappen och man kan bara slippa alla onödiga dialoger och struntar man i storyn helt kan man bara hoppa in i ny action.

Som ni kanske märker så är det inga stora brister i Wo Long: Fallen Dynasty och det tycker jag inte det är heller, det är mindre brister som man faktiskt kan välja att  strunta i helt. Buggar märkte jag inga större som förstörde min upplevelse, bossarna är välpolerade och balanserade så Team Ninja har använt sin erfarenhet och helt enkelt gjort saker bättre.

Wo Long: Fallen Dynasty är långt ifrån ett lätt spel, det finns mycket att lära sig och man måste verkligen jobba på sitt tålamod gång på gång. Men gillar man soulslike-spel så är Wo Long: Fallen Dynasty helt klart ett måste, gillade man Nioh-spelen så är detta ytterligare ett måste bara för att få ta till sig samma utmaning.

Wo Long: Fallen Dynasty är fylld med utmanande och roliga mekaniker som antingen kan göra det extra svårt för dig eller lätt om man är duktig på att ha den rätta timingen som man skyller på spelet gång på gång när man inte har.

7
7
6
8
Tidigare artikelSonos presenterar Era 100
Nästa artikelStarfield har äntligen ett släppdatum!
recension-wo-long-fallen-dynastyWo Long: Fallen Dynasty är långt ifrån ett lätt spel, det finns mycket att lära sig och man måste verkligen jobba på sitt tålamod gång på gång. Men gillar man soulslike-spel så är Wo Long: Fallen Dynasty helt klart ett måste, gillade man Nioh-spelen så är detta ytterligare ett måste bara för att få ta till sig samma utmaning.