Gänget bakom Theme Hospital är äntligen tillbaka och dom gör ett redan bra spel till ännu bättre i modern tappning.3

Theme Hospital är utan tvekan ett av mina favoritspel på många många år, det är ett spel som är flummigt, det är underhållande och relativt lätt att komma in i. När jag fick höra för inte allt längesedan att gänget bakom Theme Hospital jobbar på ett nytt spel för deras egna nystartade studio blev jag genast nyfiken, extremt nyfiken.

När jag såg första trailern av Two Point Hospital insåg jag genast att detta kommer ha minst lika mycket humor och skratt som i deras tidigare spel. Two Point Hospital må vara ett sjukhus, vårt mål är att hjälpa patienterna men vi ska inte tro att det är några ”vanliga” sjukdomar dom har utan här är det allt från att fastnat med huvudet i en kastrull till att ha blivit ett ”ljushuvud”, bokstavligt talat. Det märks tydligt på spelstilen att det är samma utvecklare men att dom denna gången har betydligt mer att jobba med, vi har bättre maskiner samt att deras fantasi har blivit så mycket större där man försöker ta sånt som vi känner igen från våra sjukhus fast med en touch av humor.

Jag försökte mig på Theme Hospital nån vecka innan Two Point Hospital bara för att fräscha upp minnet lite och faktiskt ge det en chans till, grafiken är ju inte den bästa och det vet vi samt känslan i spelet är lite klumpig samt stel, något som utvecklarna verkar ha vetat om då Two Point Hospital får bort allt som har med ett stelt spel att göra. Grafiken är som inte helt oväntat mycket bättre men utvecklarna väljer fortfarande att ha lite av den tecknade-stilen för att ha en mjukare ton i spelet, perfekt för ett spel som har såpass mycket humor men ändå får en att bli seriös när man väl bygger och utvecklar sitt sjukhus.

Two Point Hospital går ut på att driva sjukhus men likt Jurassic World Evolution så har man en stor spelplan, ett land som består av flera sjukhus som man sedan har olika mål att uppnå för att sedan gå till nästa. Men det handlar inte alltid om att bygga ett sjukhus från grunden, ett exempel är att vi skulle bygga ett sjukhus i ett universitet, detta betyder att all personal är direkt från skolan som vi på sjukhuset måste utbilda, låter enkelt men detta ska alltså göras samtidigt som patienter kommer och tyvärr ibland även mister livet för att vi inte har rätt kompetens på rätt plats. Det blir kanske inte helt oväntat svårare och svårare men man får även mer erfarenhet själv, man lär sig mer och mer vilken personal man ska anställa för att sedan få sjukhuset att gå runt ekonomiskt, ekonomin är en stor del i Two Point Hospital där man kan följa samt välja priser för olika undersökningar och dylikt på ett sjukhus.

Musiken är nog ändå det som får mig på bäst humör när man startar upp Two Point Hospital där man verkligen har skapat musik med glädje, humor och helt enkelt ett perfekt alternativ för ett spel som Two Point Hospital. Detta är som sagt inget jätte seriöst spel och det märks inte bara på själva grafiken samt spelets stil utan även musiken som är i stil att man inte tröttnar på det eller att det är i vägen, den finns där i bakgrunden. Det finns en liten typ av multiplayer där man kan utmana andra vänner på sin Steam genom att klå dom med poäng och dylikt, det finns tyvärr ingen möjlighet att bygga ett sjukhus tillsammans men hoppas på att något i den stilen kan komma i framtiden, att driva ett enormt sjukhus med sina vänner och helt enkelt dela upp arbetsuppgifterna vore nästan för bra för att var sant enligt mig.

Något som jag oftast oroar mig för när det kommer till spel som Two Point Hospital är hur AI:n i spelet ska vara, måste jag verkligen ta hand om varenda liten detalj på vad varje anställd ska göra eller finns det faktiskt en AI som kan hjälpa till med detta. Two Point Hospital har enligt mig den bästa AI:n när det kommer till just detta, doktorer går till rätt avdelning, sjuksköterskor gör exakt det dom ska göra på rätt ställe och ibland när jag väl tror att jag hittat ett fel för att fel läkare är på fel plats inser jag att läkarna med rätt kompetens är på rast och faktiskt inte kan vara på plats och då tycker spelet ”bättre än läkare, än ingen läkare alls” vilket enligt mig är OK tänk men kanske inte riktigt det jag vill i mitt framgångsrika sjukhus. Two Point Hospital har en AI som visar att spel i denna klassen faktiskt kan leverera och att vi i framtiden nu bara kan få bättre och bättre AI att spela med.

Det som överraskar mig lite med Two Point Hospital är att det inte finns någon större eller längre tutorial utan man slängs egentligen rakt in i detta äventyr med att bygga sjukhus och man får mer eller mindre komma på själv hur saker och ting fungerar samt vilken ordning man ska göra det i. Jag kom väldigt lätt in i Two Point Hospital och ni kanske oroa er över att spelet är lätt att förstå både med ekonomin samt byggnationen av sjukhuset, men här har utvecklarna tänkt till och verkligen skapat ett spel där man lägger fokus på enkelheten, göra det simpelt för alla och kanske även ett spel som i framtiden kan få se på konsol så ännu fler får möjligheten till att avnjuta en klassiker i modernt skal.

Two Point Hospital känns utan tvekan som ett Theme Hospital 2 och att dom inte fick chansen till att skapa ett Theme Hospital 2 är nog ett misstag hos studion som valde att inte satsa på det med tanke på succén som Two Point Hospital har gjort och hur varma vi blir bara tanken av att gänget är tillbaka och att Two Point Hospital förmodligen bara är en början, vi har så mycket mer att se fram emot.

Two Point Hospital är ett spel för alla, stora som små, gamla som unga, ett perfekt spel att slappna av till och helt enkelt känna att man gör en god gärning genom att bygga ett sjukhus som ingen annan kan eller nånsin kommer.

Tidigare artikelApple bjuder in till event i september
Nästa artikelGoogle fyller 20 år och firar detta med uppdaterad Chrome