22 december, 2024

Recension: Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands

[av_image src=’https://www.teknikhype.se/wp-content/uploads/2017/04/ghostrecon-wildlands-img01.jpg’ attachment=’25618′ attachment_size=’full’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’][/av_image]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Ghost Recon är tillbaka och denna gången åker vi till Bolivia för att förinta en hel kartell, men tro mig det är betydligt tuffare än så.

Att få spela i en öppen värld blir allt vanligare inom spelvärlden och speciellt om det är Ubisoft som står för spelet.

Ghost Recon: Wildlands är inget undantag men det som gör att spelet sticker ut lite är att vi denna gången är i Bolivia för att slå ut en hel kartell. Men för att förinta denna kartellen har man inte en hel arme att ta del av utan istället är det en specialstyrka på fyra personer som gäller och spelar men co-op som två personer finns även den valmöjligheten.

Eftersom Ghost Recon: Wildlands är ett fyra manna spel vilket betyder att just co-op ligger i fokus och det är även så vi valde att testa spelet denna gången vilket gjorde hela upplevelsen betydligt roligare och man kunde planera sina attacker på ett helt annat sätt.

Innan man gick till attack så kunde man välja att positionera ut alla spelarna och scanna av stället med hjälp av en drönare som hittar fienderna eller lägga upp en strategi för att klara av uppdraget och just uppdrag finns det gott om.

Förutom att man kan göra uppdrag för att hjälpa befolkningen i Bolivia med mat och annat så finns det även andar sidouppdrag för att få med sig så mycket rebeller som möjligt som hjälper en på vägen till att förinta kartellen. Men sen finns det huvuduppdragen som även dessa brukar vara uppdelade i flera steg där målet oftast är att eliminera andra högt uppsatta ledare för att komma ett steg närmare kartell ledaren El Sueño.

Huvuduppdragen har till en början en viss variation där det kan handla om allt från att förhöra en viktig person med viktig information till att placera utrustning i ett hus för att kunna lyssna av ett viktigt möte bland ledarna. Men ju längre in i spelet vi kommer ju mer känner vi att uppdragen repeteras och det blir mer miljön som allting utspelar sig på som byts ut. Varje ledare har sitt område i den öppna världen med sina soldater som man ska förinta och på vägen till detta ska man även försöka hjälpa befolkningen så gott det går, genom att hjälpa befolkningen så får man poäng som används för att sedan levla upp sin karaktär i olika steg.

Miljöerna som Wildlands utspelar sig på är helt fantastiska och det är nog ingen slump att man har valt Bolivia då det är ett land med allt från snötäckta berg till saltöken(!). Det är inte ofta vi får vara med om denna variationen av miljöer i en så öppen värd som Wildlands erbjuder och det är svårt att inte ställa sig på bergstoppen och bara njuta av utsikten.

Dialogerna är väldigt varierande där vissa karaktärer är helt fantastiska medan andra tappar det helt och man får känslan av att personerna som står för dessa röster inte ligger på samma nivå och det märks tydligt. Men andra detaljer i just ljudet såsom kvittrande fåglar ute i djungeln eller bara så enkelt som hur tyst det är i en saltöken då de inte finns allt för mycket liv som överlever där.

Det finns många bra saker med Wildlands och att Ubisoft valt att lägga fokus på just co-op är inget negativt men kan ställa till det för dom som inte är vana att spela i co-op och ärligt talat så är AI:n i spelet inte mycket att förlita sig på vilket gör att man snabbt hoppar in i en matchmaking för att hitta andra spelare.

Wildlands är ett tecken på att en öppen värld kan bli bra och speciellt om det är nutid fastän många andra har försökt där till och med Ubisoft försökt sig på det men tyvärr föll ganska snabbt. Potentialen finns där och det som gör oss glada är att Ubisoft äntligen verkar ha lyssnat på sina fans och skapat något som vi efterlängtat ett tag nu, hoppas det håller i sig bara.

Omdöme

Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands är ett spel som har skapats för att spela med sina vänner och med verktyg som är effektiva men ändå lätta att använda. Har man inte möjligheten att spela med tre andra spelare finns alltid en AI där som kanske inte riktigt hjälper till, men finns där.

Vi vet redan från filmvärlden att ta ner en hel kartell är inte lätt och är nästan ett uppdrag som är omöjligt, Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands ger det ändå en chans och vi har en resa att ta oss igenom som få trodde skulle eller kunde hända.

[wp-review id=”25391″]
[/av_textblock]

[av_hr class=’default’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′]

[av_social_share title=’Dela med er’ style=” buttons=” share_facebook=” share_twitter=” share_pinterest=” share_gplus=” share_reddit=” share_linkedin=” share_tumblr=” share_vk=” share_mail=”][/av_social_share]

[av_comments_list]

Related Articles

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn

Fler nyheter