2002 släppte Nintendo The Legend of Zelda: Wind Waker till GameCube. Nu kommer samma spel fast i uppdaterad version, hur bra är det?

På fredag släpps ettav höstens mest efterlängtade spel till Wii U. Naturligtvis är det The Legend of Zelda Wind Waker HD, här kommer TeknikHype’s recension på spelet.

GameCube var tyvärr en dålig generation för Nintendo, därav så släpper Nintendo en uppdaterad version av Zelda Wind Waker. Nu 11 år senare så har Nintendo anpassat spelet för HD och väldigt många världen över vill minnas tillbaka Link i hans äventyr som körs i Cel Shading. Wind Waker är ett fantastiskt äventyr som många gick miste om tack vare den dåligt säljande GameCuben. Tyvärr så satsar Nintendo på detta spelet till deras nya konsol (Wii U) som också säljer under förväntan.

Som nämnts ovan så har inte alla spelat detta spel, det är egentligen för er som denna releasen är riktigt positiv för. Det märks redan på storleken av spelet att Nintendo inte har mixtrat speciellt mycket med Wind Waker när de skapade HD-versionen. Wind Waker HD är endast 1,7GB (0,2GB mer än en GameCube-skivas lagring). Här ser man att Nintendo mer eller mindre bara har skalat upp renderingen.

Handling

Än en gång vaknar du upp på Outset Island av att din syster (Aryll) väcker dig för din födelsedag. Det är i utsiktstornet som du vaknar upp inför din stora dag. I området har det under många år varit tradition att killar vid en viss ålder klär sig i gröna kläder för att hedra hjälten, Hero of time, som besegrade den onde, The Great Evil, och räddade staden The Kingdom.
Din syster ber dig gå till din mormor för att få en överraskning. Väl hos mormor får du din gröna dräkt och likheterna med den traditionella Link blir slående.
När du sedan kommer tillbaka till din syster så får du en födelsedagspresent vilket är att få låna hennes kikare under hela dagen. Det är när du kollar in i kikaren saker och ting börjar hända. Ett stort piratskepp och en stor fågel kommer mot Outset Island. När fågeln flyger över skogen i mitten av ön så tappar den en pirat (Miss Tetra) som den höll i sina klor. Du vill genast hjälpa Miss Tetra som föll från fågeln, sagt och gjort så går du upp till skogen där samma stora fågel fångar din syster Aryll.

Det är med dessa pirater och den stora fågeln som får hela äventyret att ta fart och allt detta är grunden till den fantastiska saga Nintendo byggde upp för 11 år sedan.

WiiU_ZeldaWW_imageP01_E3

Kontroller

Gamepad

Det självklara valet för Wind Waker HD är givetvis Wii U’s gamepad. På gamepaden har man sin karta över världen och alla sina saker som man behöver genom äventyret. Vill man så kan man naturligtvis även spela hela spelet på gamepadens skärm. Tack vare grafiken som används i spelet så offrar man inte jättemycket av det grafiska när man spelar på gamepaden, naturligtvis är det fortfarande en märkbar skillnad.

Under spelets gång så har du ett par flikar på gamepadens skärm. Här har du föremål, karta och flaskor (läs under ”då och nu” för mer info). Genom att dra dina föremål mellan de olika knapparna X,Y och R så väljer du vilken knapp som ska aktivera valt föremål. I kartfliken så har man möjlighet att manövrera kartan för att zooma, kolla runt eller växla mellan olika kartor.

Föremål som, ovan nämnd, kikare eller griphock kan man använda på två olika sätt, man kan styra med kontrollens sensorer, eller så styr man med högra spaken för att kolla runt/sikta.

Wii U Pro controller
Wii U Pro controller har en mer klassisk känsla över spelet så som man hanterar originalet. I det stora hela så är detta samma kontroller som på Gamepaden. Men nu i ett mindre format utan skärm. Detta har ju såklart sina nackdelar då man måste pausa spelet för att gå in på kartan.

Väljer man istället att köra med båda pro controller och gamepaden så blir gamepaden som ett komplement.
Har du den bredvid dig i soffan eller ståendes på soffbordet så kan du snabbt och enkelt växla mellan karta och dina föremål med L-knappen på din pro controller. Vill du så kan du också använda skärmen för att kolla runt på kartan med dina fingrar eller sortera dina föremål så som du vill ha dom, precis som du gör när du spelar med gamepaden.

Grafik

Det är svårt, nu som då, att säga att grafiken är snygg i Wind Waker. Här är grafiken snarare charmig, de klara och färgglada miljöerna ger en härlig känsla. I HD-versionen så känns det som att Nintendo har lagt en del energi på ljussättningen då ljuset känns mer realistiskt och trovärdigt. Det är just ljussättningen som sätter den största effekten på en annars relativt platt yta.

Även färgerna har fått en ljusare ton, detta ger en klarare ton på miljöerna och tillsammans med den genomarbetade ljussättningen så går det väldigt bra ihop.

Tyvärr tycks Nintendo mest ha jobbat på att skala upp upplösningen, detta ger en väldigt konstig kontrast med, speciellt, skogar då träden är gjorda i 2D för att anpassas till Gamecubens hårdvara. Detta märks tydligt redan på första ön då skogen mer eller mindre ser ut som en pappskiva med målade träd på. Här skulle Nintendo gått in och snyggat till för att ge en fräschare känsla.
Det förekommer fler liknande moment där grafiken tydligt är anpassad till en sämre konsol.

win-waker-comp

Då och Nu

Som vi tidigare skrivit så har Nintendo inte gjort några revolutionerande förändringar i spelet förutom en uppskalning av grafiken och förbättrat ljussättningen. Kontrollen har även anpassats för att funka bra med Gamepaden, vilket den gör väldigt bra!

Det finns några nya funktioner i spelet som kallas Tingle Bottle, Swift Sail och Hero mode.
Det känns naturligt att Nintendo gör någon form av integration med MiiVerse även i ett äldre spel. Så här kommer Tingle Bottle bra till hands. Då vi i skrivande stund spelar ett spel som inte finns för konsument ännu så är just denna funktion svår att testa just för att den knyter olika spelare samman på ett diskret sätt.

Med Tingle Bottle så kan du lägga bilder eller en liten text i en flaska och sedan kasta ut i havet, du kan även hitta dessa flaskor på stränder eller liknande. En flaska som kastas hittas av andra spelare och en flaska som hittas är kastad av en annan spelare. I dessa flaskor kan man skriva en fråga eller bara ett roligt meddelande. Man kan också ställa in hur dessa flaskor ska hittas/delas, av vänner eller vem som helst.

Swift Sail är också en uppskattad uppgradering av det klassiska seglet från GameCube-versionen. Med detta segel så färdas du dubbelt så snabbt med båten på de relativt tidskrävande turerna över havet. Vill man fixa detta segel så kommer det under spelets gång.

Är du en van Wind Waker-spelare så kan du nu även välja mellan två olika inställningar på hur du ska spela spelet. Vill du köra normal mode eller hero mode?

Skillnaden mellan normal och hero är att normal följer originalet, du kan samla på dig hjärtan för att läka dig under spelet medan hero är lite svårare då du inte kan samla på dig hjärtan genom att krossa krukor eller slå ner gräs. Du tål dock det dubbla, ett slag tar ett halvt hjärta istället för ett helt och så vidare.

Dör du i ett tempel under hero mode så återgår du till början av templet, alla pusslen är avklarade men fienderna kommer tillbaka, precis som på normal mode.
Skulle du ångra ditt val om du känner att normal mode är för lätt eller hero mode är för svårt så kan detta väljas varje gång man startar spelet.

wind-waker-betyg

Omdöme

Link är och förblir alltid Link även om det är pixlar, renderade 3D miljöer eller cel shading. Wind Waker HD är ett spel som åldrats med värdighet, det erbjuder kluriga pussel, härliga miljöer och sköna färger.

De tillägg som Nintendo har lagt till ger en bra funktion både för nya spelare som återkommande spelare. Detta gör att Links mest färgglada äventyr hittills får en bättre-stämpel.

Tidigare artikelRykte: Half-Life 3 ”bekräftat”
Nästa artikelNyhet: Samsung ljuger om benchmark-resultat -igen

4 kommentarer

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn