22 december, 2024

Recension: Super Mario Maker

ÄNTLIGEN får vi chansen att bygga våra egna super Mario banor och spela andras, vad kan egentligen gå fel.

När Nintendo visade upp Super Mario Maker för första gången fick de massor med applåder och folk blev helt till sig, man ville bara börja bygga sina banor eller testa på andra skapares mästerverk.

Nyligen firade man 30 år sedan första Super Mario-spelet släpptes och Super Mario Maker är ett sätt för Nintendo att fira detta på där vi nu får chansen att skapa ännu fler äventyr med karaktärer flertalet av oss växt upp med.

Äntligen, spelet där vi får utnyttja Wii U:s gamepad handkontroll samt medföljande pennan/stylus som mest för att börja bygga en bana man kanske alltid drömt om eller önskat att Nintendo hade skapat i ett av Super Mario spelen.

Verktyget för att bygga kan nog inte bli mycket lättare än så som Nintendo gjort det med en rad högst upp med olika fiender, hinder m.m, en rad på vänster sida där man kan välja att skifta mellan olika grafiker eller kort och gott mellan olika konsoler där grafiken som dom flesta vet kunde skilja sig en hel del. Men förutom att grafiken skiljer sig så kommer även allt som har med styrningen av gubben att skilja sig också då dessa inte är samma för dom olika generationerna av spelet, en detalj som man inte tänker på direkt men när man väl ska testa sin bana märker en enorm skillnad.

supermariomaker-1

Men Nintendo har tänkt till lite och ger dig inte tillgång till alla verktyg samt tillbehör direkt i spelet utan man har delat upp det i olika delar med guider och liknande där man måste lyssna på Nintendo helt enkelt för att bäst lära sig använda verktygen som i slutändan kan resultera till dom bästa banorna.

Kanske frustrerande för många, håller med att jag störde mig lite på det också men tro mig att detta kommer hjälpa en hel del och Nintendo kommer visa en saker som man inte hade tänkt på annars så rekommenderar att ta er tid att lära er hur verktygen verkligen fungerar.

Under tiden man skapar sin bana kan man genom ett enkelt knapptryck nere till vänster ”Play”, hoppa in i sin bana och börja spela för kanske testa olika hinder eller bara se om olika hopp och liknande är möjliga. När man är klar laddar man enkelt upp sin bana där varje bana har en speciell kod som man sedan kan dela med sig utav. Varje bana kan man kommentera eller ge en stjärna om man tycker den förtjänar det så det blir som ett litet mini-community bara med Super Mario-banor.

supermariomaker-2

Vill man inte bygga egna banor har man alltid möjligheten att spela på andras banor runt om i världen varesig det är slumpmässigt eller om man väljer dom med högst betyg osv. Det är extremt kul att se hur kreativa vissa skapare är samt hur överraskad man kan bli på vissa banor, som vanligt finns det dom som skapar de mest omöjliga banorna men dom är de bara att hoppa över och gå till nästa.

Nintendo har i stort sett gjort allting så enkelt och som vi brukar säga, ”det bara funkar”. Det finns inte mycket som kan hindra dig för ditt byggande, om ens något. Frågan vi ställer oss bara är om vi kommer behöva några fler Super Mario spel nu när vi har detta och kan egentligen skapa vilka spel vi vill med vilka banor vi vill.

Amiibo är något som varit lite av en kassako för Nintendo och vad vore ett spel från Nintendo utan att dom har stöd för Amiibos(?) så ni behöver inte oroa er för att era Amiibos ska samla damm utan dom fungerar alldeles utmärkt till Super Mario Maker och man kan spela fler karaktärer än bara Mario själv. Super Mario Maker ska ha stöd för över 50 amiibo figurer och värt att tänka på är att det egentligen ”bara” är texturerna som förändras, hur Mario rör sig är fortfarande desamma.

supermariomaker-3

När vi spelar spel som varit efterlängtade och lever upp sina krav är det dags att hitta några negativa aspekter och denna gången har det varit svårt, först och främst för man växte upp med spel som Mario men sen också att det inte finns mycket negativt, en punkt som vi inte ens vet längre om de är dåligt är att offlineläget som finns kan man fortfarande bygga sina banor men begränsat då man inte får tillgång till alla delar, men hur många är INTE uppkopplade idag?

En annan negativ punkt som vi heller inte ser ska dra ner betyget men det är hur Nintendo har planerat att rensa bland banor som laddats upp som är omöjliga, ej spelbara och liknande då dessa kommer bli rätt så många. Vi hoppas att Nintendo har en plan för detta och att man rensar bort bland s-iten som man laddat upp.

supermariomaker-betyg

Omdöme

Ärligt talat så var jag super hypad redan första gången som Nintendo bekräftade Super Mario Maker, men ju mer tiden gick frågade jag mig själv VARFÖR skulle jag vilja bygga mig en bana med en av mina första karaktärer jag spelat?

En fråga jag snabbt fick svar på och det som gjorde att jag fastnade för spelet var hur enkelt det var att bygga banan, testa den samt att ladda upp den för att se andra kommentarer och betyg på det man byggt. Äntligen får vi fria händer när det kommer hos Nintendo och vi hoppas på att få se Super Mario Maker leva vidare ett tag till.

Kan känns som vi är generösa med betyg sista tiden men Bäst-stämpel är det här, Nintendo lever upp till kraven och bara att få höra musiken från första Mario Bros får ger en gåshud och man kan inte sluta le.

Nintendo levererar, äntligen!

[column size=one_half position=first ]Fördelar

  • Bygga i barndomsspelet
  • Lätta verktyg
  • Lätt att komma in i
  • MARIO!

[/column][column size=one_half position=last ]Nackdelar

  • Offlineläget
  • Kommer Nintendo rensa bland de ej spelbara banorna?

[/column]

Related Articles

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn

Fler nyheter