Jag är ett enormt Star Wars-fan, älskar filmerna, serierna och spelen. Star Wars Jedi: Survivor börjar bra, men faller snabbt.

Star Wars Jedi: Survivor har haft en skakig start, mitt recensions-exemplar var på Playstation 5 och grafiskt kan jag inte påstå att jag är imponerad, det ser verkligen utdaterad ut och ser man på andra spel som släpptes under samma period så är det betydligt mer detaljerat men framförallt så spelar dom bättre prestandamässigt, om man väljer Performance-mode och hoppas på 120 fps så fick man det, men inte hos Star Wars Jedi: Survivor.

Star Wars Jedi: Survivor hade enorma problem grafiskt, visst spelet kraschade aldrig men FPS:en gick ser såpass mycket i många fall att det gick knappt att spela, visst utvecklarna Respawn meddelade flera gånger om att uppdateringar är på gång, men det var alltså inget färdigt spel vid lansering, spelet var inte redo att lanseras vilket allt fler utvecklare visar oss.

Men nog om det negativa, hur var då Star Wars Jedi: Survivor? Var det Star Wars-spelet som fansen väntat på?

Ja och nej, det börjar bra, exakt så som vi vill från en Jedi med sin ljussabel och sin force som man verkligen kan göra några coola kombos med. Denna gången får vi till och med ett andra vapen eller som dom kallar det i spelet för stances. Antingen har vi en enkel ljussabel eller varför inte en dubbel ljussabel eller varför inte ljussabel och ett annat vapen som man får framöver. Det kommer även lite andra ljussabels som har alla sina för- och nackdelar.

Star Wars Jedi: Survivor

Förmågorna är också något som vi lär oss i spelet ju längre in i huvudstoryn som vi kommer, oftast sådan som låser upp eller gör det möjligt att faktiskt komma åt områden som man såg redan från sin första speltimme men som man inte förstod att man inte kommer in förens senare.

Vi spelar även denna gången som väldigt omtyckta Cal Kestis och flera av dom redan kända karaktärerna från första spelet Star Wars Jedi: Fallen Order är tillbaka, men även lite nya karaktärer som vi får bekanta oss med, stort plus där, man får verkligen en känsla för alla dessa karaktärer och att spela första spelet är helt klart ett måste. Att vi får se vår gode vän Greez Dristus igen fick mig att börja le lite smått.

Cal är kort och gott en fullbordad jediriddare som gör allt i sin makt att skapa balans mellan det goda och onda, men det går inte riktigt åt den riktningen som Cal vill, det är en brant uppförsbacke men han visar samtidigt att han vägrar att ge upp. Många säger åt honom att det är omöjligt, men han är raka motsatsen och med all rätt.

Det som jag kanske ändå tycker är det bästa med Star Wars Jedi: Survivor förutom storyn i sig, är att få svinga och gå i strid med ljussabeln, här har Respawn gjort ett fenomenalt jobb att ge den känslan som vi fansen faktiskt vill ha. Kombos man kan skapa, hur Cal hanterar ljussabeln och helt enkelt hur tuff och odödlig man känner sig med detta vapen, önskar bara det var många, många fler strider i spelet.

Star Wars Jedi: Survivor

Här kommer vi till det som kanske får mig att gilla minst om spelet, kanske t.om värre än grafikbuggen i början då den kan man patcha bort, detta går inte då det är den riktningen Respawn valt att gå.

Det är väldigt mycket klättra i Star Wars Jedi: Survivor, klättra på väggar, klättra på tak, springa på väggar, flyga runt med sin flygande varelse osv. Det är såpass mycket av just detta klättrandet att jag sakta men säkert började trötta på spelet, vart jag än gick eller vart jag än hamnade så skulle man klättra, inga pussel eller dylikt utan klättra and thats it.

Uppenbarligen så är detta något Respawn medvetet har valt att lägga till i spelet, men det blir alldeles för mycket. När man väl hamnar i en strid eller med nån lite tuffare fiende blir man glad, men jag är en jediriddare, jag ska slåss mot alla dessa fiender som är emot mig och inte leka nån typ av apa som klättrar överallt. Det finns några få sidouppdrag, men dessa blir oftast väldigt ointressanta, det dyker upp nya karaktärer från ingenstans och ber om ens hjälp, ibland gör man dom ibland struntar man i dom helt då behovet inte finns.

Kosmetiska i Star Wars Jedi: Survivor är enormt, man kan verkligen välja hur man ska se ut på väldigt många sätt, men nu kan vi även designa om vår älskade vän och robot BD-1 som fortfarande är med och mer trogen än nånsin, BD-1 har verkligen räddat Cal i många utmanande situationer.

Star Wars Jedi: Survivor

Det är egentligen allt man hittar i Star Wars Jedi: Survivor, alla lootlådor och annat material som man kan byta in mot något har med det kosmetiska att göra, ännu värre är att det kosmetiska har inga fördelar, det är verkligen bara hur saker och ting ska se ut i spelet. Jag hade gärna velat se och hoppats på någon typ av RPG-element i spelet, det tror jag både fans men även nya spelare hade gillat, men kanske blir det något sådant i framtida Star Wars-titlar.

Allt ljud i Star Wars Jedi: Survivor, då menar jag allt, från musik, röstskådespelarna, robotoarna och mindre detaljer på dom olika kartorna är bland det bästa jag har hört på väldigt länge, kanske till och med någonsin. Musiken är så perfekt och passar in exakt så som vi Star Wars-fans vill ha det. Röstskådespelarna är minst lika bra om inte lite bättre denna gången i jämförelse med första spelet. Ljudet från ljussabeln får en verkligen att känna sig mäktig och känna sig som en Jedi, som vi har längtat och vilket fullpott där.

Star Wars Jedi: Survivor

Fastän jag kanske är lite kritisk mot Star Wars Jedi: Survivor så är detta ett riktigt, riktigt bra spel som är upp och lutar mot toppbetyg. Men grafiken och gameplay fallerar lite, visst grafiken och dess prestanda optimeras övertid, men med tanke på hur dyra spel är idag med en prislapp på nästan 800 kronor så ska spelen i min värld vara perfekta. Det är mycket pengar dom begär för en produkt som uppenbarligen inte är färdig, men som man ändå säljer.

Får vi se en tredje del i Cal Kestis och gänget resa? Det vågar jag nog gissa på, detta är nog inte slutet, kanske slutet för Cal men inte för hela Star Wars Jedi-resan. Vi har garanterat mer att se, och det som egentligen avgör om EA vågar sig på mer av detta är hur säljsiffrorna ser ut i slutändan.

10
7
10
9
Tidigare artikelNu kan man bjuda in sina vänner till Game Pass
Nästa artikel8BitDo Ultimate Controller finns nu som billigare modell
recension-star-wars-jedi-survivorDet som jag kanske ändå tycker är det bästa med Star Wars Jedi: Survivor förutom storyn i sig, är att få svinga och gå i strid med ljussabeln, här har Respawn gjort ett fenomenalt jobb att ge den känslan som vi fansen faktiskt vill ha.