[av_image src=’https://www.teknikhype.se/wp-content/uploads/2017/05/prey-img01.jpg’ attachment=’26074′ attachment_size=’full’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’][/av_image]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Prey har varit ett spel som skulle få en nystart men aldrig blev av förrän Bethesda och Arkane studios tog över rodret.
Utvecklingen av nya Prey börjades första av Human Head som drog igång detta redan 2006 men efter flertalet problem så valde Arkane Studios från Bethesda att ta tag i spelet, en studio som tidigare är kända för omtalade Dishonored-serien och Prey låter redan där som ett perfekt val av spel.
Prey handlar allt om handling och det blir en story som är intressant redan från start, man spelar som vice-chefen och uppfinnaren Morgan Yu eller Alex Yu, man kan alltså välja att spela som man eller kvinna.
Stationen som man är på går helt åt skogen och aliens anfaller, men frågan är varför vi blir attackerade samt att vart vi egentligen befinner oss där vi snabbt får reda på att det mesta vi gjort och varit med om har varit en lögn, men varför?
Många frågor blir det redan från start och det är även här som intresset för storyn ökar och detta rejält. Något som studion gjort väldigt bra är att inte ha en tutorial vid sidan av utan en del av storyn där man ska bevisa flera professorer sina förmågor som kanske inte riktigt gick som planerat men något man lär sig med tiden och ju längre in i spelet man kommer.
Vår första tanke när vi började spela Prey är att vi känner igen oss i spelstilen bland annat från klassikern Bioshock men även en hel del från Dishonored och mindre delar från Fallout 4. Det visar alltså tydligt att Bethesda är med i leken och det är egentligen inge dåligt utan ger oss ett spel med en hel del möjligheter och här kan man uppgradera sina vapen och för att göra det krävs att vi lootar allt vi hittar, nästan.
Det finns några olika mekaniker man ska hålla reda på men även dessa förklaras enkelt första gången man använder det och det är inga problem att komma in även längre in i spelet då saker och ting blir lite mer komplicerat men på ett bra sätt. Prey precis som många andra RPG spel har möjligheten till att uppgradera sina vapen, sin dräkt eller bara möjligheten till att få nya förmågor och dessa uppgraderas med hjälp av något som kallas för neuromod och alltså inte ett levelsystem som ger XP för varje kill.
Grafiskt är Prey ett snyggt spel där vi har en hel del detaljer att ta del av samt miljövariationer som man inte först kunde tro då man trodde allt skulle vara så enkelt på en rymdstation, men riktigt så enkelt blir det inte. flera designval som Arkane Studios i Prey är väldigt unika och extremt passande för hela upplägget med Prey.
Något som dock överraskade oss väldigt positivt för att vara ett spel utgivet av Bethesda var dialogerna samt röstskådespelarna som äntligen är riktigt bra och välskrivet. Det finns mycket mystik i Prey vilket egentligen är mycket av de som gör att man har svårt att slita sig från spelet och vill egentligen veta vad som pågår. När man äntligen tror man fått svar på alla sina frågor så dyker något som man minst anat upp igen och det är inte alltid positiva överraskningar.
Prey är lite av en halvöppen spelvärld där det inte endast är en rak linje man kan spela spelet utan det finns massa hemliga utrymmet samt hemliga rum som kräver koder, kort eller en annan väg in som inte alltid är ett måste att ta sig in i men ju längre man kommer ju fler ”hemliga” områden vill man hitta.
Arkane Studios har gjort många bra val med Prey och det finns egentligen ingen större anledning att inte spela det om man nu gillar denna typ av action-äventyr-skräck spel, för visst finns det lite skräck eller egentligen bara jumpscares från ingenstans lite då och då, man är aldrig beredd.
Det finns tyvärr ingen multiplayer och vi är nog ganska nöjda med det också utan vill istället att utvecklarna går all in på storyn och ger oss bra DLC:n som ska bygga vidare på storyn, om möjligt.
Omdöme
Vi har länge väntat på att få spela nya Prey och detta vevisar att det har varit värt väntan där vi nu har ett Prey som många kommer prata om och som kommer finnas bland oss ett tag till, specifikt storyn och hur ”lätt” spelet är att komma in i med hjälp av flera mekaniker som Arkane studios tagit fram.
[wp-review id=”25893″]
[/av_textblock]
[av_hr class=’default’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′]
[av_social_share title=’Dela med er’ style=” buttons=” share_facebook=” share_twitter=” share_pinterest=” share_gplus=” share_reddit=” share_linkedin=” share_tumblr=” share_vk=” share_mail=”][/av_social_share]
[av_comments_list]