Äntligen är Phoenix Wright tillbaka i ett nytt spel som denna gången är till Nintendo 3DS.

Phoenix Wright Ace Attorney Dual Destines är en väldigt lång titel, och detta är det femte spelet som släpps med Phoenix Wright och hans kollegor. Hur stor är skillnaden från de tidigare spelen? Inte så stor, det är en bra sak för det är just så här ett Phoenix Wright-spel ska vara. Det är dags att återigen kliva in i rättssalen.

Handling

Spelet utspelar sig för mesta delen i en rättssal där man är en försvarsadvokat. Innan varje fall visas en video på det mord man ska lösa. Man får se delar av det och det är ens uppgift att sedan ta reda på vad det är som har hänt och försöka få sin klient frikänd. Den stora skillnaden från de tidigare spelen är att filmsekvenserna som visas är gjord som en snygg anime och de har även lagt till röster som är på engelska, och påminner lite om Professor Layton. Vissa scener kan vara brutalare än vanligt.

Phoenixny4

Man tar reda på information genom att besöka brottsplatsen samt andra relevanta platser som har med fallet att göra. Det kan vara en närliggande by, olika rum i ett hus eller besöka sin klient i fängelset. Man ska prata med alla de olika inblandade personerna som är härliga karaktärer med stora personligheter och det är detta som är en av styrkorna i spelet. Alla saker de säger får man försöka komma ihåg då vissa detaljer kan spela stor roll i rättssalen.

PhoenixNy1

När man har fått tillräckligt med information så börjar kampen i rättssalen. Här får man förhöra sin klient, höra vittnen samt att man har en åklagare mot sig som inte gör saken lätt. Man får presentera viktiga bevis för att få fram hela sanningen. Varje fall kan beskrivas som en interaktiv kriminal-/rättegångsnovell med lite humor och när man tror att man har löst det, eller att man har övertaget så kan spelet vända helt åt det andra hållet och det tar en väldigt intressant och spännande vändning, oftast till åklagarens fördel. Det är just dessa momenten som är spelet starkaste sida och det har det alltid varit. Man tror att man har löst det och BANG så är man tillbaka på ruta 1 igen. Då får man försöka hitta små lögner eller saker som inte stämmer överens med bevismaterialet eller vittnesuppgifter. Ibland börjar man tvivla om ens klient verkligen är oskyldig eller inte.

phoenixny3

Kontroll

Spelet är enkelt att komma in i och det är mycket text som ska läsas. Det som är bra med texten i detta spelet är att det går trycka på B-knappen eller på skärmen och all text kommer upp samtidigt om man nu vill läsa snabbare. Vissa spel måste man vänta tills all text visats innan man kan gå vidare men det slipper man alltså här.

Det är som ett klicka-peka-spel där kan använder sig av touchskärmen. Det går att spela utan att använda skärmen och man styr då med styrspaken och knapparna som finns.

När man är i rättssalen och vill överklaga kan man göra det med sin röst om man vill. Man får då säga OBJECTION så säger karaktären det och då är det dags att visa vad man har att komma med. Detta är en funktion som man inte använder så ofta men kan vara kul när man verkligen är inne i fallet och har ett bevis och man verkligen vill ropa ut det. Ett tips är att göra det när alla är vakna.

I den nedre skärmen visas ens inventory och den övre ser man i rättssalen den personen som för talan. När man utforskar så ser man den platsen man är på i den övre skärmen och den nedre har man olika val när man ska prata med människor. Det är som det alltid brukar vara i dessa spelen att skärmarna används på samma sätt. Samma spelstil fast nu i 3D.

Phoenixny2

Det är samma stil i designen på spelet som på de tidigare spelen, men nu är det i 3D och det är snyggt. Animeringarna är snyggare och videosekvenserna som kommer ibland gör att man önskar att det fanns en animefilm med Phoenix Wright. Det är 3D blandat med 2D och det fungerar väldigt bra. Detaljerna är som man kan förvänta sig från de tidigare spelen vilket innebär att det finns mycket av det, för ibland kollar man på en bild eller ett objekt om och om igen för att hitta nya spår.

Karaktärerna är snyggt gjorda och alla har sina speciella personligheter vilket kan lägger märke till väldigt fort. 3D-effekterna är snygga och ger spelet ett extra djup vilket gör att spelupplevelsen förstärks. Ljudet är som det alltid varit och de använder sig av samma musik vid rättegångarna vilket fungerar perfekt.

Bättrestämpel1

Efter att ha spelat alla tidigare Phoenix Wrightspel som varje gång blivit lite mer avancerade då de lägger till nya saker, så fungerar detta nya spel helt perfekt då element från alla de tidigare spelen finns kvar men känns ändå inte som att de gör något nytt i rent utvecklingssyfte. Det betyder inte att det är dåligt, tvärt om. Det funkar väldigt bra och serien fortsätter att häpna och gripa tag i en i dess fantastiska historier med sina svängningar hit och dit. Man blir överraskad gång på gång och det är spelets stora styrka. Det är bra, det fungerar och jag vill  ha mera. Vill man ha mer så kommer det finnas DLC till Phoenix Wright Ace Attourney Dual Destenies där man kan ladda ner kläder och nya fall. Förhoppningsvis kommer detta ske regelbundet. I skrivandets stund finns dock inget material att ladda ner.

Spelet ger mellan 20-30 speltimmar beroende hur duktig man är, och spelar man lite på dagarna samt på kvällarna innan man ska sova så kommer spelet vara väldigt länge. Detta är ett spel som alla med ett 3DS måste ha och det gör inget om man inte spelat de tidigare för storyn här känns ändå ny och fräsch även om det kommer inslag från det förflutna. Ta steget in i rättssalen och bli Phoenix Wright! Du kommer inte ångra dig.

Teknikhype ger spelet ett Bra….OBJECTION! Phoenix Wright får ett starkt BÄTTRE!

Tidigare artikelNyhet: Ashton Kutcher börjar jobba på Lenovo
Nästa artikelNyhet: Batteriproblem hos iPhone 5S