22 december, 2024

Recension: Perception

[av_image src=’https://www.teknikhype.se/wp-content/uploads/2017/07/perception-img02.jpg’ attachment=’26788′ attachment_size=’full’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’][/av_image]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Kombinera att vara blind i ett skräckspel låter som att ingenting kan gå rätt och visst är det så, typ.

När jag fick höra om Perception och att det handlar om en blind tjej började jag direkt fantisera om hur läskigt spelet skulle kunna vara, men blev ganska snabbt en besvikelse.

Huvudkaraktären som vi spelar är Cassie som tyvärr är blind men har fått förmågan att kunna se sin omgivning med hjälp av ekolokalisering som kommer fram genom ljud man gör vad vi tror är något käppliknande föremål mot golv eller andra föremål.

Cassie har under en längre period haft mardrömmar i ett specifikt hus som hon nu måste ta sig till för att få svar på flera frågor som hon haft under en längre tid, men som vanligt är inte riktigt så lätt.

Perception ger oss redan från start fler frågor än svar och ibland får vi vara med om saker som vi inte ens riktigt förstår oss på vad det har med spelet att göra, men här gäller det att ha tålamod eftersom vi får svar på allt fler frågor ju längre in vi kommer.

Men ingenting går smärtfritt till och detta då vi har något typ av monster efter oss och inte helt oväntat så kommer detta monster beroende på hur mycket oljud vi gör och eftersom vi behöver ljud för att se så ser ni nog redan problematiken där.

Spelmekaniken är lätt att komma in i och det finns inte mycket mer att egentligen lära sig ju längre in i spelet man kommer utan det gäller istället att följa med i storyn som kan vara förvirrande, speciellt om man inte klarar av spelet i så få sittningar som möjligt.

Grafiken finns det kanske inte mycket att varken klaga på eller hylla eftersom det är många partier som är mörka och då det handla om ekolod så får vi endast se linjer av olika föremål som är i vår närhet.

Eftersom vi inte har mycket grafik att gå på så är det just ljud som är väldigt viktigt och här har utvecklarna verkligen lagt en hel del energi, allt från att man kan höra rören göra ljud ifrån sig till att direkt hör vad för typ av material man går på eller försöker få fram ljud på, ibland såpass tydligt att vi hoppade till några gånger när det kunde leda till att slå på metall liknande material.

Fastän vi tycker själva iden för Perception är väldigt bra med tanken att man endast ser via ekolods förmågor så är inte spelet så läskigt som vi hade hoppats på och vi får egentligen inte ut särskilt mycket av storyn i spelet, det blir inte spännande och allra minst läskigt tyvärr.

Vi såg ganska snabbt redan i början av Perception att möjligheten till att göra spelet läskigt var stora och vi hade gärna velat se dessa istället för att lägga allt för mycket fokus på en story, delvis förvirrande story.

Omdöme

Perception hade kunnat bli ett riktigt bra spel men istället får vi nöja oss med en förvirrande story som aldrig blir riktigt spännande samt en Cassie som ska besöka ett hus hon haft mardrömmar om, kommer besöker göra någon nytta?

[wp-review id=”26738″]
[/av_textblock]

[av_hr class=’default’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′]

[av_social_share title=’Dela med er’ style=” buttons=” share_facebook=” share_twitter=” share_pinterest=” share_gplus=” share_reddit=” share_linkedin=” share_tumblr=” share_vk=” share_mail=”][/av_social_share]

[av_comments_list]

Related Articles

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn

Fler nyheter