Need For Speed är tillbaka…. ännu en gång och det många är rädd för att det ska floppa ännu en gång, gör det de?
Jag vet inte när vi fått ta del av så mycket bilspel som vi fått under 2015 där fastän det kan vara samma genre så kan spelet skilja sig en hel del med tanke på att alla har olika syften och annan grundtanke i botten.
Need For Speed har dom senaste åren haft en tuff period där dom floppat och haft svårt att ta sig upp igen. När man presenterade senaste Need For Speed ville man ta flera delar av de bästa NFS-spelen och skapa ett nytt med en nystart som gjorde att intresset blev stort, även hos oss.
Svenska Ghost Games tog på sig detta uppdrag och om man har lyckats är väldigt blandat där man gjort vissa delar riktigt riktigt bra medan andra kunde man helst skippat och lagt energin på annat.
En av de viktigaste sakerna i nya Need For Speed denna gången var att ha möjligheten till att anpassa och modifiera sina bilar så mycket som möjligt. Man kan välja att gå den enkla vägen att uppgradera utseende samt motor genom olika uppdateringar av t.ex bromsar, avgassystem, motorsystem m.m. som man betalar genom att tjäna ihop valutan genom att tävla eller smita från polisen.
Storyn i sig är uppdelad i fem olika kategorier som ska representera vem olika kulturer inom motor där man även får ta del av fem olika huvudpersoner bland annat Ken Block.
Det märks att man har lagt ner en hel del energi på just detta med att modifiera bilarna både utseende och prestanda och mycket kan vara för att fansen har efterfrågat detta ett tag och vill ha något i stil med Underground och dom mer ”stylad” bilarna.
Men det finns nu även möjligheten att ställa in mer detaljerat såsom bromsåverkan samt hur styrningen ska jobba och mycket mer. Det är väldigt detaljerat beroende på hur bra väggrepp man lyckas få till med bilen men det är inge tvekan om att man ska drifta så mycket man bara kan och lägga fokus på det också, kan till en början kännas svårt men man kommer snabbt in i de ju mer man gör det.
Frostbite motorn utvecklat av DICE gör sitt jobb riktigt bra denna gången och det märks att studion har fått denna motor att svettas då NFS är väldigt detaljerat, mycket fokus på vatten där vatten rinner av bilen samt vattenpölar m.m.
Spelkontrollerna är nog det som skiljer sig mest i detta Need For Speed från dom andra och om det är en bra eller dålig sak är nog något som är från person till person.
Dom största bristerna som vi märkt av är när man t.ex kör fort och ibland riktigt fort så får man inte den känslan tyvärr, omgivningen ”passerar” inte förbi såpass snabbt så att känslan blir att man kör fort och egentligen är det bara siffran vid hastighetsmästaren som visar rätt hastighet och inget annat, men detta är inte alltid och inte med alla bilar men blev allt mer och mer ju mer vi körde.
Ett annat problem var AI:n i spelet som ger känslan för att den tillåter en att vinna loppet ibland och kör först jätte bra sen mot slutet rent av katastrof. Även trafiken är rent av dumma och är man ute och kör en söndag så får man samma känsla i denna bilen där allt och alla kan vara i vägen, speciellt när man ska lyckas komma i mål inom en viss tid och av någon anledning kör man på allt och alla när man minst behöver det.
Samma sak när man kör huvuduppdragen i spelet så ska man oftast ha nån typ av kapplöpning med dom andra i gänget och där spelar det ingen roll vem som vinner eller vem som kommer sist, det är alltid en person som blir ”mobbad” för sin placering och då oftast sist, fastän han egentligen kom först. Detta kan vara en detalj som kanske inte många bryr sig om men som enligt mig borde kunna göras mycket bättre.
Ärligt talat det som var svårast i hela spelet var att ta sig ifrån polisen som alltid kommer ikapp en vilken bil dom än har och ända lösningen var att få dom att krascha eller krocka med stolpar och liknande.
Ventura bay är staden man kör i som både har storstads känslan men även industri och slumområden där vi fick känslan av GTA när det kommer till miljön och detta inget negativt. Det är som sagt en öppen värld som man har att röra sig på där man kan ta sig an många sidouppdrag eller race för att samla ihop valuta att förbättra sina bilar eller rep (reputation).
Det kan låta som att vi är skeptiska och bara kritiserar Need For Speed men spelet är delvis underhållande och som vi sa till varandra flertalet gånger, Need for Speed är alltid Need for Speed och så även denna gången.
Tyvärr har spelet senaste tiden haft svårt med att uppfylla det fansen varit ute efter men denna gången så känns det som att man är på god väg och äntligen går åt rätt riktning men fortfarande får leva med brister i spelet.
Omdöme
Vi har svårt att säga att nya Need For Speed är ett perfekt spel och felfritt, det har sina brister men det är fortfarande underhållande och efter att vi fått ta del av så många bilspel i år så finns riskerna att NFS bara blir en i mängden för många.
Men har man längtat efter ett nytt NFS och varit tveksam med tanke på historiken man har från tidigare spelen dom senaste åren kan vi säga att NFS kommer inte göra er lika besvikna utan bra många timmar underhåll och njutning av gamla som nya bilar.
Bra-stämpel och detta en rätt så stark sådan som till en början var rätt så tveksam till men ändrades snabbt efter några timmars spelande och det blev allt roligare ju mer man kom in i spelet.
[column size=one_half position=first ]Fördelar
- Grafik
- Modifieringen
- Öppen värld
- Mycket sidouppdrag
[/column][column size=one_half position=last ]Nackdelar
- Körkänslan
- Polisjakterna
- Hemsk AI
- Tråkig Story
[/column]