23 december, 2024

Recension: Mortal Kombat 11

Mortal Kombat fortsätter sitt ”äventyr” men denna gången ligger all fokus på loot, ett förvirrande lootsystem men intressant story.

Ett nytt Mortal Kombat är alltid intressant och denna gången är det nummer elva som gäller och det första intresset jag hade var att se vad storyn i spelet handlade om denna gången.

Storyn i Mortal Kombat 11 är helt klart den mest intressanta storyn enligt mig just nu på bra länge, det handlar mycket om tidsresor och vi får se flera av karaktärerna i stort sett vända mot sig själva, till och med självaste Raiden vänder sig helt men frågan man ställer sig är varför? Vad händer med alla karaktärerna?

Att spela igenom storyn tar mindre än tio timmar och tyvärr är kanske inte dialogerna samt manuset i storyn den bästa, men själva grunden till storyn och bakgrunden är intressant och kanske kan vara något som utvecklas framöver.

När man väl har tagit sig igenom storyn som inte är jätte lång men det är ju oftast inte storyn man är ute efter utan all utmaning efteråt och denna gången har utvecklarna lyckats få in en hel del loot i spelet som till en början både ser vettigt ut och belöningarna kändes ändå OK. Men just längre jag spelade och ju mer jag sedan började läsa om Mortal Kombat 11 gällande loot så har man delat upp denna loot att vissa delar kan man endast få i vissa områden som till exempel på Shang Tsungs ö som vi känner igen från Mortal Kombat 1. Där finns det flera pussel och nya områden att låsa upp och tillslut även lootlådor som endast finns där.

Just hela lootsystemet är till en början krångligt men efter en tid lär man sig vad man måste spela och var för att få ”rätt” lootlåda då dessa är indelade i olika kategorier där vi kan få allt från unika vapen-designs, kläder till karaktärer m.m.

Men förutom att storyn kanske inte riktigt har kvalité hela vägen, fastän att lootsystemet är lite förvirrande så är Mortal Kombat 11 riktigt underhållande, roligt och utmanande. Striderna i Mortal Kombat 11 har nog aldrig känts tighta och så ”tunga” på ett sätt, varje slag verkligen känns borde det man ser med blotta ögat men även känns i handkontrollen. Utvecklarna har fått till känslan i varje strid med varje karaktär. Det finns 25 olika karaktärer att välja mellan och fler kommer det att bli med tiden precis som i tidigare Mortal Kombats.

Det jag och säkert många andra alltid är nyfikna på är vad för typ av brutala ”fatality” dom har lyckats få in men även nya brutala attacker som egentligen är det som har fått Mortal Kombat att faktiskt bli ett spel som folk bryr sig om. Det jag däremot har märkt som har minskat en hel del i Mortal Kombat 11 är alla X-ray attacker som var betyder fler i Mortal Kombat X och jag kan förstå att man väljer att banta ner dessa rätt så rejält, främst för att man vill få varje match att flyta på bättre utan att det ”avbryts” men samtidigt saknar man det så känslan av att bryta av en käke eller krossa bröstkorgen är en känsla som man kanske inte borde ha men fortfarande har i spelet.

Jag spelade Mortal Kombat 11 på PC och hade först och främst problem med att få en så hög bilduppdatering som möjligt, men när jag väl fick ordning på det så kändes det som att det var nån typ av fördröjning i grafiken och påminner mycket om ”motion blur” som är det första jag stänger av. Grafikmässigt är spelet OK, tyvärr har utvecklarna valt att använda sig av Unreal Engine 3 istället för UE 4 som hade gett spelet ett rejält lyft men enligt utvecklarna så fick dom inte till samma känsla och det spelet dom ville ha med senaste UE 4. Som tur är så är spelet inte särskilt stort, det är ganska så begränsat när det kommer till både karaktärer och spelkartor och känslan finns där, så denna gången går det att förlåta men till Mortal Kombat 12 så är en nya grafikmotor ett måste.

Jag har själv inte spelat jätte mycket Mortal Kombat tidigare men ett problem som ser ut att följa med även denna gången är ljudet, ljudet i spelet är extremt lågt och detta utan att överdriva. Jag höjde allting till max och ändå var det svårt att höra alla dialogerna, när man väl var i en match så kändes det som att volymen ökade en aning men vill man höra alla dialogerna m.m. så är detta extremt lågt av någon anledning, om det är en bugg eller något som utvecklarna gör medvetet kan jag tyvärr inte svara på.

Jag har tyvärr ingen bra erfarenhet av multiplayer när det kommer till fightingspel men Mortal Kombat 11 är utan tvekan den bästa upplevelsen där jag var med om väldigt lite lagg och att det gick fort att hitta en match kan bero att spelet under tiden jag spelade fortfarande var populärt, men multiplayer delen är stabil och helt klart den bästa upplevelsen jag haft när det kommer till denna genren.

Fast att det kan finnas sina brister i Mortal Kombat 11 så är striderna det bästa i spelet och enligt mig är detta det viktigaste. Det märks tydligt att man ha försökt sig på flera nyheter med Mortal Kombat 11 såsom att till exempel försöka få in lite ”RPG” i spelet men som istället bara är ett moment som är i vägen och inte alls tillför nånting till spelet.

Mortal Kombat har förbättrats, blivit mer intressant men det finns vissa delar som vi hoppas att utvecklarna väljer bort inför nästa Mortal Kombat och att vi faktiskt får ett spel som vi kan hylla både grafiskt men även när det gäller upplevelsen, Mortal Kombat 11 är långt ifrån ett dåligt spel och ett spel som jag tror dom flesta kommer gilla, speciellt om man gillar tidigare Mortal Kombats.

[wp-review id=”35198″]

Related Articles

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn

Fler nyheter