23 december, 2024

Recension: Mighty No. 9

Keiji Inafune som är fadern och mannen som skapade Mega Man fick tyvärr 2010 lämna Capcom.

Men Keiji Inafune kände sig inte färdig med att utveckla spel utan valde istället att vända sig till kickstarter för att finansiera sin nästa ide som blev Mighty No.9 och påminner kanske inte helt oväntat en hel del om Mega man.

På bara två dagar lyckades Keiji Inafune nå målet på kickstarter och det blev mycket mer pengar än så då de utan tvekan var ett enormt intresse efter ett nytt mega man-spel fast i andra kläder.

Det är inte mega man men baseras på samma princip där vi har en karaktär med samma typ av vapen, liknande fiender och liknande kartor fast i en betydligt snyggare grafik, eller är det så mycket snyggare?

mighty-no9-img02

I Mighty No.9 spelar vi som Beck som är en slags robothybrid och medlem i The Mighty Numbers och inte helt oväntat nummer nio i denna grupp. Men plötsligt så vänder dom andra åtta i denna gruppen sig mot dig och allt det goda och det finns bara en person som kan stoppa detta och förhindra dom för att första mer, yes det stämmer Beck med hjälp av några forskare.

Det är fortfarande en plattform där vi ska röra oss från vänster till höger på kartan så det finns inte många andra alternativ än det. En nyhet från Mega man är att man nu kan eliminera fienderna på två olika sätt, antingen skjuta med sitt vapen eller använda dash-funktionen som man även kan kombinera för högsta möjliga poäng.

Det gäller att vara snabb med fingrarna när spelar då det finns många färger man ska hålla redo på och detta för att kunna få ner fienden på de mest effektivaste sättet med rätt vapen eller rätt attack, en tutorial beskriver allt detta väldigt bra i början sen gäller det bara o komma in i det med speltid.

mighty-no9-img04

Det finns totalt åtta banor vilket betyder åtta bossar att ta sig igenom på och fler lär det inte bli tråkigt nog. Vissa är extremt svåra medan vissa är lite för lätta, det känns inte som det finns något mellanting om man inte väljer att spela igenom allting en gång till i utmaningsläget.

Men visst allt med Mighty No.9 låter väldigt bra och välgjort, men tyvärr finns det enormt mycket brister i spelet. Först och främst är ljudet rena katastrofen, allt från detaljer från vapen till rösterna, Mighty No.9 på engelska gör att vi nästan önskar att utvecklarna hade skippat engelskan helt och bara kört på Japanska vilket låter betydligt bättre fastän man inte förstår. Musiken är precis som i Mega man av hög klass där vi inte kan få nog av sköna betas från 8-bit dagarna. En liten cool detalj är att man kan välja ”modern” musik eller om man vill ha 8-bitars känslan.

Mighty No.9 är utvecklat i Unreal Engine 3 och det kan man ärligt talat inte tro med tanke på vilka andra spel vi fått se i UE3 (Bioshock Infinte, Batman: Arkham City, Gears of War 3) så är Mighty No.9 rena katastrofen och varför man väljer en såpass gammal motor med tanke på summan pengar (3.8 miljoner dollar) Keiji Inafune fått in via kickstarter får en att undra.

mighty-no9-img03

Inte nog med att det är en gammal motor med OK grafik, vid lansering av spelet så hade man problem med bilduppdateringen vilket fick många att tappa hoppet med Mighty No.9 innan man ens nått andra eller ens första bossen.

Omdöme

Vi vet inte om det var förväntningarna på Mighty No.9 som gjorde att det mesta med spelet blev rent av katastrof och flera beslut som vi inte riktigt förstod varför man valt och med tanke på summan pengar man hade och kunde gjort allting så mycket bättre.

Mega Man är en serie och spel som vi minns och kommer minnas länge till, Mighty No.9 är tyvärr rena motsatsen och vi hoppas att vi glömmer detta snabbt och njuter av minnena med Mega man istället.

Related Articles

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn

Fler nyheter