22 december, 2024

Recension: Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain

Metal Gear Solid ser ut att lida mot sitt slut och Hideo Kojima säger att det blir sista spelet, men vågar vi verkligen tro på det efter att spelat The Phantom Pain?

Jag minns när jag spelade första Metal Gear Solid på första playstation då man hade lite mer tålamod samt inte lika kräsen på grafiken utan istället bara ville ha hela upplevelsen, är det dags att väcka minnen till liv igen fast i modern klass?

Men efter det första spelet så har inte MGS varit i stort fokus hos mig utan funnits många andra spel att njuta utav men nu var det dags igen och vi blev genast oroliga.

Skulle vi förstå storyn nått? Vem är denna ”big boss” nu då? Många frågetecknen men Hideo Kojima hjälper oss att svara på dom också.

Har man spelat MGS:Ground Zero (som vi inte har helt) så får man reda på en hel del och även varför Big Boss ligger i koma och vaknar upp bra många år senare, men det som spelar roll nu är VAD som kommer hända, vem som vill se en död och varför man hela tiden måste vara på sin vakt.

mgs-v-1
Metal Gear Solid från början till slut.

Jag har senaste tiden haft väldigt svårt detta med att man ska smyga, vara lite mer taktisk och få ner fienderna i absolut tystnad och MGS har varit ett bra kännetecken för detta, men inte längre tack och lov. Denna gången har man lite mer alternativ och om man kör den mer tysta stilen genom att få ner fienderna samt gömma dom så ingen ser kropparna kan de gå betydligt mycket smidigare samt man få ihop mer XP, men är man som jag och bara kör rakt på är det en helt annan historia och det gäller då att vara snabb med att få ner fienderna innan fler kommer vilket är vanligt i MGS.

Denna gången finns det huvuduppdrag som man måste ta sig igenom för att få försätta storyn, men det finns en hel del sidouppdrag man kan ta sig an och den ena svårare än den andra vilket ger olika belöningar så som XP, gear m.m.

mgs-v-4

Denna gången är man inte ensam och kan ta hjälp av sin hund/varg, som kan i vissa fall vara till enorm hjälp och en detalj samt AI som studion lyckats få till riktigt bra. För att ta sig till dom olika platserna i uppdragen har man även hjälp av en häst eller förlåt D-Horse som den heter i spelet underlättar en hel del och får även ta en hel del stryk stackaren, man kan gömma sig bakom eller vid sidan av hästan medan man rider förbi fienderna utan att dom ser en, fienden kommer misstänka något och undersöka vad det är men rider man förbi är problemet löst, D-horse används en hel del och rekommenderas att göra det också om ni inte redan gör det.

Huvudstoryn har vissa störande moment där t.ex för och eftertext kommer efter varje huvuduppdrag man kör igenom, massa extra tid man måste titta på istället för att fortsätta till nästa uppdrag för att få ta sig igenom denna story som sägs vara den sista i MGS-historia.

Fienderna brukar vara en del där AI:n spelar in stor roll och om dom blivit mycket smartare eller dummare nu är svårt att säga, men bättre är det alltid där det nu känns mer ”realistiskt” när det kommer till fienderna och som vanligt finns det vissa saker man inte kan förklara för en AI utan får helt enkelt nöja sig med det.

Det finns så många aspekter som man gjort bra i The Phantom Pain och det är hela känslan av att spela, från miljöerna till hur t.ex man valt att ha kameravinklarna i dom mindre klippen i uppdragen som genast ger en mer filmkänsla, något som vi gillade starkt och vill gärna se mer av i spel som MGS.

mgs-v-2

Grafiken då som kör på Fox Engine?

Äntligen får vi se vad Fox Engine går för och MGS är helt klart ett bra spel att visa detta på. Vi har tidigare sett motorn i spel som Pro Evolution Soccer 2015 förra året som var en enorm besvikelse och vi nästan mer eller mindre hoppades på att man skulle skrota denna motor. Tur att dom inte gjorde det, Phantom Pain visar vad Fox Engine går för och dom olika miljöerna som man skapat är helt klart bland det bättre vi nånsin har sett och ett bra exempel som händer lite då och då är sandstormarna som kan både ha fördelar och nackdelar under ett uppdrag, dessa händer sporadiskt så inget som är planerat eller förinställt för varje uppdrag.

Karaktärerna ser bra ut, fordon ser bra ut, vapen ser bra ut… vad mer kan krävas i ett spel som detta? Det flyter på bra och bästa av allt att vi inte behöver ha massa laddtid mellan varje uppdrag eller varje gång man misslyckas. Efter att sett detta spel så önskar vi att få se mer spel med Fox Engine inom kort och gärna inom samma genre.

Metal Gear Solid har redan sedan tidigare spel lagt en ribba relativt högt när det kommer till röstskådespelarna och denna gången blir det bara ännu bättre, Kiefer Sutherland är tillbaka som Big Boss samt Troy Baker som Ocelot gör ett helt strålande jobb och kanske det bästa vi hört på bra länge. En stor nyhet denna gången är att motion capture denna gången var engelskspråkiga vilket gjorde att det äntligen såg bra ut också.

mgs-v-3

Ljudet allmänt i The Phantom Pain är av toppklass där minsta lilla detalj finns med och som vi sagt flera gånger tidigare är de som gör att helheten blir något alldeles speciellt och det blir det verkligen även här. Att bara höra hylsan studsa mot marken eller hamna på sand kan vara en stor grej när man väl tänker på det.

Speltiden då, är ni oroliga för den? Det behöver ni verkligen inte vara, vi kan säga så att vi spelade ungefär 30 timmar och när vi kolla på statistiken så hade vi tagit oss igenom ca 15%, 15 procent(!). Så att det finns speltid är de inge tvekan om och vi kan nog vänta oss en och annan uppdatering då och då som kommer göra att vi har ännu fler uppdrag att ta del av, finns ju något som heter DLC idag som är väldigt populärt och kanske för en gång skull så längtar vi till att få se ett DLC till detta MGS.

mgs-v-betyg

Omdöme

Det var längesedan om ens någonsin så svårt att bedöma ett spel som detta Metal Gear Solid men en sak vet vi säkert och det har vi sagt till många vi pratat med, Metal Gear Solid: The Phantom Pain är att rekommendera och mer eller mindre ett säkert köp om man vill ha många speltimmar samt ha mer att göra än bara några få uppdrag.

Väldigt starkt bättre-stämpel blir det och det är på gränsen till Bäst men finns lite brister som är lite störande moment samt att vissa buggar kan ställa dig det om man kommit långt in i ett uppdrag eftersom uppdragen har en tendens att vara rätt stora och ta tid att göra.

[column size=one_half position=first ]Fördelar

  • Grafik
  • Ljud
  • MGS -vad mer behöver man säga?

[/column][column size=one_half position=last ]Nackdelar

  • Buggar
  • Stundvis irriterade moment
  • DLC planerat?

[/column]

Related Articles

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn

Fler nyheter