Dags för en ny syndare att få ta sitt straff precis som Kratos, fast långt ifrån samma action och samma fart som Kartos hade.
Vi har varit med om att Kratos från God of War har fått gudarna emot sig efter att inte alltid gjort som dom sagt, men nu är det dags för en ny karaktär att ta sig an nästan samma ”straff” men i halvfart.
Harkyn är karaktären som man får ta igenom denna långa resa, då det kan garanterat kommer ta lång tid så det gäller att ha tålamod och helt enkelt ge det en chans. Första reaktionen man lägger på Harkyn är hans tatueringar i ansiktet som är någon typ av runskrifter som ska representera hans tidigare synder i livet. Då man ska försöka rädda mänskligheten från slakt av de ”onda demonerna” så får man resa till en annan dimension som innehåller ett och annat från monster men även till allierade som kanske inte tror på en vid första ögon kastet då ens förflutna inte är helt ärligt och skoningslöst.
När jag följt trailers och utvecklingen av spelet hade jag hoppats på att spelet skulle vara något i stilen med God of War eller i alla fall med fart, men tyvärr inte. Har man spelat Dark Souls-spelen tidigare så kommer man känna igen sig en hel del hos Lord of the Fallen. Det känns nästan som att man har klonat det mesta från Dark Souls med stridssystemet, hur man använder sin XP samt hur man ska dra nytta av sin magi vilket inte bara kan vara en nackdel om man är ett Dark Souls-fan men annars kan ge blandade känslor.
Första intrycket var bra
Första trailern vi fick se av spelet var utan tvekan en trailer jag sent kommer glömma, välgjord, action samt att det skapade många frågetecken om vad för spel detta egentligen är. Men så kom det och det var dags att jämföra grafik på dom olika konsolerna samt till PC, något som enligt mig inte behövs.
Största problemet jag hade med spelet var kontrollerna som kändes fel på alla sätt. De var sega, knapparna hade inte dom funktionerna som man är van vid (det går att ändra) samt att man kan lägga någon typ av ”fokus” på sin fiende för att lättare hålla koll på den, men något man helst undviker enligt mig då kamera kommer följa just den fienden och man ser inget bakom sig eller sidan av. En funktion som till en början var intressant då man hade en fiende i taget men när man får 3-4 fiender samtidigt vill man bara göra allt smärtfritt och snabbt.
Innan man drar igång sitt första spel så gäller det att skapa sig en klass och det finns en hel del att välja mellan.
- Brawler
- Cleric
- Executioner
- Outlaw
- Paladin
- Ranger
- Raider
- Rogue
- Warrior
Lords of the Fallen är ett väldigt detaljerat spel och ibland blir det nästan till och med för mycket då de känns som ljus har varit ett fokus som ibland kan ställa till det rejält. Ibland känns det som att utvecklarna har velat så mycket och visa så mycket men tillslut blir det bara fel och det hamnar inte på rätt ställe. Sedan hur karaktärerna rör sig, ansiktsuttryck m.m. är något helt nytt för spelvärlden och vi hoppas att få se mer av detta inom kort hos fler spel, ett steg åt rätt riktning för att få det realistiskt.
En stor fördel och som gör det betydligt roligare är kombinationen av att skaffa sig gear såsom vapen, handskar, hjälm, sköld m.m. Det finns en hel del och bossar, fiender samt kistor runt om på kartan kan överraska med ett och annat. Det som är kanske lite mindre kul med lootandet är att allt ser ut som någon typ av kristall och först när man plockat upp den får man reda på om det är vapen, sköld eller något helt annat, en detalj som dom enkelt kunnat gjort bättre men även något som kanske inte många bryr sig om.
Vill ge spelet så många chanser men efter att knappt ha fått sig genomgång om hur allt fungerar tröttnar man, man får en genomgång på 3-4 steg som ska lära en hur det fungerar att ta sig igenom en strid och enligt mig inte tillräckligt, eller så är kontrollerna alldeles för krångliga och sega. Är man som jag van vid att ens karaktär reagerar direkt vid ett knapptryck får man tänka om här då man får tänka några steg längre fram och oftast blir det bara att slå sen backa några steg, gå fram slå och backa igen.
Bossar,bossar…. åter boss
Bossar som är ett stort fokus i spelet är bland dom tråkigaste på länge, alla bossar har olika förmågor men det är bara att lära sig hur dom rör sig, när dom använder sina ”spells” och bara utnyttja det till sin fördel. Det gäller att ha både tid och tålamod hos bossarna då det inte kommer att gå att försöka hoppa rakt in i dom och försöka döda på första attacken, tro mig jag vet. Man hade hoppats på att varje strid eller varje attack man hade med fienderna skulle vara olika men istället är dom väldigt lika, den största fördelen är hur man kan få till olika kombos och ibland riktigt bra sådana så kan vara till stor nytta om mycket skada måste göras.
Ljudet precis som grafiken är detaljerat på många nivåer och då är det allt från fienderna ljud, till hur ljud påverkas beroende material man slår på och alla karaktärers röster, äntligen ett spel såpass stort som har ett detaljerat ljud och skapar en annan inlevelse i spelet.
Men hur är spelet då i slutändan? Värt att lägga ner tid på? För mycket ”fel”?
Lord of the Fallen är ett spel som med största sannolikhet inte kommer att passa alla. Gillade man Dark Souls så kommer man gilla även detta, men vill man ha ett spel med betydligt mer fart, mer strider samt ett mer ”öppet” spel så skulle jag inte rekommendera Lords of the Fallen. I många moment i spelet så får man känslan av att utvecklarna har velat lite väl mycket med spelet och tillslut bara blivit pannkaka av allt. Det är svårt i dagens spel att hitta balansen mellan att göra det bra eller att få in känslan av spelandet, genom att ha så mycket teknik och kraft att jobba med så känns det inte som vi är redo att ha det för realistisk samt att ha ett spel som tar såpass lång tid som detta gör inte passar alla heller.
Omdöme
Tyvärr blir det ingen stämpel denna gången men det är heller inget dåligt spel, problemet är bara att det känns som att antingen älskar man detta eller hatar, precis som med Dark Souls. Vill man ha ett spel med fart och vind då ska man hålla sig borta från detta, men vill man istället vara lite mer taktisk och få njuta av dom ”fina” miljöerna så rekommenderas det. Det finns alltså ingen kombination av båda två utan aningen eller.
[column size=one_half position=first ]
Positivt
+ Miljöerna varier
+ Stort val av klasser
+ Grafiskt välgjorda bossar[/column][column size=one_half position=middle ]Negativt
– Utvecklarna vill för mycket
– Tråkiga strider
– Dark Souls-klon
[/column]