Äntligen är uppföljaren här och vi äter åter i en mardröm som vi aldrig verkar ta oss ur, men denna gången är vi inte ensamma.
Vi är tillbaka i mardrömmen men denna gången är vi inte ensamma, vi har sällskap som kanske inte är varken sällskapet eller hjälpen man riktigt tänkt sig att man ska ha.
Redan från start så börjar äventyret i Little Nightmares 2 både med intensiva och händelserika moment där man ganska snabbt inser att detta kommer varken bli en lätt eller tråkig resa, men frågan jag ställer mig istället är om det kan hålla hela vägen en andra gång.
Det korta svaret är Ja, främst för att det är en miljö och småsaker i Little Nightmares 2 som gör att det bli intressant men framför allt intensivt. Jag vill inte avslöja allt för mycket vad som faktiskt händer i Little Nightmares 2 då det är främst storyn och allt man har att se fram emot mer eller mindre hela spelet.
Little Nightmares 2 grafiskt är precis som första spelet en klass för sig, många detaljer, många knasiga och ändå roliga lösningar när det kommer till grafik och detaljer i spelet. Men där spelet helt klart sticker ut mest när det gäller att skapa konst är karaktärerna i spelet, karaktärerna inte bara dom man spelar som utan även fienderna, full med fantasi och garanterat något man inte sett tidigare i något annat spel.
Men det finns några problem som kan ställa till det och det är kontrollerna, i vissa fall kan det vara svårt att veta vart man placerat sin karaktär och det leder till att man faller ner för sin död eller helt enkelt inte lyckas i dom få striderna som Little Nightmares 2 faktiskt erbjuder. Man ska inte förvänta sig några stor strider utan det är mer banka andra karaktärer med hammare eller yxa, må låta brutalt men ni förstår allt väl i spelet.
Även ljuddesignen i Little Nightmares 2 är väldigt viktigt och här kan ljud som till exempel när man ska dra en yxa efter sig få en att rysa till, detaljerna gör det verkligen unikt samtidigt som vi inser fort hur viktigt ljudet är i spel som Little Nightmares 2. Det skapar en stämning för sig och jag är glad att utvecklarna inte har överdrivit med ljudet för att göra det mer obehagligt eller för att tro det skulle öka stämning, lagom är bäst.
Finns så mycket som jag gillar med Little Nightmares 2, pusselbiten är en där jag gärna skulle vilja se lite längre och lite mer komplicerade pussel längre in i spelet. Ibland kan det vara väldigt små och simpla pussel vilket passar in för att ta sig vidare, men dom pussel som försöker sig vara lite mer ”komplicerade” är väldigt lätta bara att det är fler moment som måste göras, så är det ganska ofta och vi får aldrig något riktigt svårt pussel i Little Nightmares 2 denna gången.
En annan tråkig detalj är att Little Nightmares 2 är ett kort spel, det tog mig ungefär sex timmar att spela igenom vilket är kort men händelserikt. Jag tror problemet är att Little Nightmares 2 är såpass bra att man vill ha mer därav att man klagar på att det är såpass kort. Sex timmar nöje med en unik grafik och story gör att man vill ha mer och jag hade hoppats på att det skulle vara minst tio timmar i alla fall denna gången, jag skulle nog säga att utvecklarna borde kunnat få ihop fler timmar med tanke på hur extremt linjärt spelet är, det finns en väg att gå och utvecklarna bestämmer den vägen åt en.
Little Nightmares 2 är precis som första spelet ett mästerverk för sig och Tarsier Studios som är gänget bakom spelet gjorde en värdig uppföljare som garanterat många kommer uppskatta om man gillade första spelet, Little Nightmares 2 känns nästan som ett måste inom spel främst för sin knasiga story men främst för grafik och miljön som allt utspelar sig i.