När vi första gången fick höra om Homefront: The Revolution och alla planer med spelet såg vi en enorm potential och ställde oss egentligen frågan om vad som skulle kunna gå fel, tyvärr fick vi det svaret vi inte ville ha.
Ett spel som handlar om ett USA som blivit ockuperat av Nordkoreaner istället för tvärtom var verkligen något som var annorlunda och skapade stor nyfikenhet. När man drar igång spelandet i början känns det faktiskt helt ok och man blir allt mer intresserad av storyn och vart allt detta kommer att leda.
Men ju länge in i storyn vi kommer så känner vi igen oss från andra spel som haft liknande story fast med andra länder inblandade och det blev inte lika intressant längre, tvärtom.
Miljöerna som Homefront utspelar sig på är klockrena där det mesta utspelar sig på förortsgator som rasat samman och dom man träffar på där är karaktärer som gör allt för att överleva och detta antingen genom att kriga eller gömma sig från fiender och myndigheter. Det är just dessa miljöer som gör spelet till vad det är till de positiva och man vill och försöker utforska så mycket man kan av denna stad.
Tyvärr kan man eller kommer man inte göra detta obehindrat utan det finns patruller som patrullerar runt på gatorna och som kan vara så jobbiga att dom börjar attackera en för minsta lilla. Det är alltså en öppen värld man spelar på och som en rebell, som rebell gäller det självklart att överleva men även att få ner dom som har makten över de mesta.
Det finns story uppdrag sen finns det ett gäng med sidouppdrag som kan handla om att hjälpa specifika karaktärer med specifika belöningar.
Men tyvärr brister spelet en hel del i storyn och speciellt i karaktärerna i spelet. Dialogerna mellan karaktärerna är så enformiga och förutsägbara vilket gör att det inte skapar någon spänning alls fastän miljön är som gjort för spänning.
Men det som nästan varit de mest störande momentet är nog att man får känslan av hur lata utvecklarna varit då man ibland kan hitta två av samma NPC-karaktärer bredvid varandra, man har helt enkelt bara klipp-o-klistrat och ställt dom bredvid varandra vilket är rent av katastrof. En annan detalj är hur ansiktsuttrycken med dialogerna inte alls stämmer överens vilket gör att man tappar hoppet totalt.
Homefront: The Revolution saknar även en multiplayer men det finns en liten möjlighet att spela med upp till fyra spelare men då är det singeplayer uppdrag som gäller, helt enkelt ett co-op läge.
Alla dessa fel och brister i spelet har nog garanterat uppkommit då detta är ett spel som började utvecklas 2011 men som sedan har bollats mellan olika studios och tillslut hamnar på bordet hos Deep Silver och Dambuster studios. Tyvärr märks detta av och om utgivaren sen även valde att tidspressa allting har gjort att spelet rent av blivit en katastrof.
Det finns några få bra mekaniker i spelet som t.ex när man kan modifiera sitt vapen på olika sätt och man använder av sådant som man antingen hittar via sina olika uppdrag eller får som belöningar, men detta är något vi sett i tidigare spel från bland annat Crytek som var dom som påbörjade utvecklingen av Homefront: The Revolution.
Omdöme
Tyvärr så blev inte Homefront: The Revolution som det var tänkt och spelet innehöll många besvikelser tyvärr. Hela iden om att USA blir ockuperat av Nordkorea och att man ska överleva i ett förfallet land som en rebell gör att man blir nyfiken och vill ge det en chans, men tyvärr så blir det väldigt svårt då grafiken är helt ok men med så mycket brister samt att spelet nästan känns halvfärdigt men många ”lata” beslut.
Homefront: The Revolution hade enorm potential men föll nästan lika snabbt och kommer tyvärr bli ett spel som vi snabbt hoppas på glömma.