28 december, 2024

Recension: Halo Wars 2

[av_image src=’https://www.teknikhype.se/wp-content/uploads/2017/03/halo-wars2-img01.jpg’ attachment=’25336′ attachment_size=’full’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’][/av_image]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]
När vi trodde att allt var över med Halo så får vi nu möjligheten att göra en liten comeback fast denna gången i RTS-miljö.

Master Chief har kanske inte lika stor roll denna gången men Halo i sig är tillbaka och denna gången får vi ta oss an allt detta i en RTS-miljö som inte är allt för vanligt längre idag.

I Halo Wars 2 får vi både se och höra gamla karaktärer men även en hel del nya och framför allt handlar det om att vi får se mycket många fler soldater och fordon från hela Halo-eran som så länge varit en stor fråga för många.

Tyvärr spelade jag aldrig första Halo Wars och det märks tydligt att det inte är något måste men för att hålla koll på storyn så utspelar sig andra delen flera årtionden från första men även denna gången är fienderna ”The Banished” som ganska så omgående ställer till det för oss och med den lilla militärstyrkan vi har ska vi försöka få ordning på dem och ta reda på vad dem egentligen har för planer. Det hela utspelar sig inte på jorden utan på en avlägsen planet långt långt borta från jorden men med samma typ av miljöer som på jorden skog, berg, vatten m.m.

Spelets kampanj består av några uppdrag som tyvärr inte har någon större variation då det antingen handlar om att försvara en bas som man bygger, eller att överleva horder av fiender med några få soldater. Tyvärr ingen stor variation och det blir svårt att komma in i spelet och storyn d uppdragen blir enformiga och ärligt talat ganska tråkiga i slutändan.

Det må vara ett RTS-spel men det är väldigt simpelt, få soldater och fordon att välja mellan samt att hela systemet hur man bygger sin bas gör det så begränsat, det blir ingen större utmaning och det finns enorm potential samt plats för utvecklarna att göra det större och bättre, fastän det även finns på konsol.

Ett stort plus som jag fastnade för ganska snabbt är detaljerna i grafiken som finns vid varje karta. Träd som rör sig med vinden, djurlivet, berg, sjöar är bara några bra exempel. När man väl hamnar i en strid med denna miljön så påverkas den också och detta något som gör att vår PC att svettas lite.

Inte helt oväntat är det multiplayer som tar en hel del fokus men för vår del handlade det om att få ta del av handlingen i spelet och detta med nöje, storyn i sig är väldigt intressant och det finns flera moment som vi vill veta mer utav men att få spela samma typ av uppdrag om och om igen gör att det blir uttråkat och man vänder sig till multiplayer för att ge det en chans.

Det är inget nytt egentligen att multiplayer är och förblir en stor del för Halo Wars 2 men kommer nog bli något som inte lever särskilt länge och detta först och främst för de begränsningar vi får stå ut med när det gäller att bygga en bas.

Omdöme

Halo Wars 2 är ett tydligt tecken på att strategi spel även fungerar att spela på konsol men det känns som att när det sen gäller att spela på PC så blir det väldigt begränsat och gör att man hålls fast i ett järngrepp.

Mellansekvenserna är utan tvekan bland det bästa vi sett samt en story som gör att man bli lite nyfiken på hur detta egentligen ska sluta.

[wp-review id=”25085″]
[/av_textblock]

[av_social_share title=’Share this entry’ style=” buttons=” share_facebook=” share_twitter=” share_pinterest=” share_gplus=” share_reddit=” share_linkedin=” share_tumblr=” share_vk=” share_mail=”][/av_social_share]

[av_comments_list]

Related Articles

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn

Fler nyheter