22 december, 2024

Recension: For Honor

[av_image src=’https://www.teknikhype.se/wp-content/uploads/2017/02/ForHonor-img01.jpg’ attachment=’25068′ attachment_size=’full’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’][/av_image]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Ubisoft har vågat sig på att ta fram något helt nytt och äntligen överraska vi positivt med Vikingar, Riddare samt Samurajer. Vem trodde denna kombinationen var möjlig.

For Honor märks tydligt är en satsning som Ubisoft gjort för att ta fram något helt nytt och visst är det nytt, allt från spelet i sig till hela stridssystemet.

For Honor har huvudsakligen tre klasser Riddare, Vikingar och Samurajer som alla har sina för- och nackdelar när det kommer till att striderna. Vikingar och Riddare är stora som tål lite mer, slår hårt men som rör sig långsamt, Samurajer är som ni kanske redan listat ut snabba och många olika rörelser men tål betydligt mindre.

Varje klass har sedan även sin subklass vilket gör att det finns en hel del karaktärer att välja mellan men precis som i de flesta nya spelen så är inte alla upplåsta från början utan här måste man kämpa sig igenom antingen 1v1, 2v2 eller 4v4 för att samla poäng eller stål som krävs för att låsa nya gubbar, nya ”executions” (likt fatalities i Mortal Kombat) eller andra kosmetiska detaljer.

Men visst, det finns lite olika klasser, olika kartor samt några få brutala avslut på sina strider men det som gör For Honor unikt är helt klart stridssystemet och hur man ska bekämpa sina fiender. Här har man tre olika positioner att välja mellan vänster, höger eller höga där man sedan har antingen hårda  men långsamma slag eller svaga men snabba slag. Man har även möjligheten att göra några få kombinationer men det som gör det lite svårare är att man även måste blockera på den sidan som fienden attackerar en och på bästa sätt även parera för att kunna slå tillbaka minst lika snabbt och hårt, det låter lätt men här går det undan och det tar bra många timmar innan man kommer in i det för att hitta sin stil och sina kombinationer, man kan tänka sig att det är lite som ett fightingspel. For Honor finns även till PC och går att spela med tangentbord och mus, men vi skulle rekommendera att handkontroll är det ultimata och betydligt mycket lättare att styra stridsmekaniken.

Ett stort plus är att Ubisoft äntligen börjar komma med lite nytt och inte bara en massa uppföljare och när det gäller For Honor så har vi inte bara ny titel med nya karaktärer men även en helt ny spelstil som påminner mycket om MOBA blandat med action men inslag av de taktiska momenten men just MOBA för man ska ta över tre punkter och hålla dessa medan AI-baserade fiender hela tiden spawnas på nytt.

Multiplayer är utan tvekan det som ligger i fokus men det finns en kort Story Mode där vi får vara med om några få kapitel per klass för att få lite mer bakgrundshistoria om dem och det är en brutal historia hos alla tre klasserna.

Men när det kommer till multiplayer så är det här det skiljer sig och man kan välja att spela på olika sätt:

  • Dominion – 4v4 som även kräver att man håller olika zoner och samlar så mycket poäng som möjligt.
  • Duel – 1v1 bäst av fem
  • Brawl – 2v2 där båda i ett lag måste vinna för vinst
  • Deathmatch

Variationen i multiplayer låter som det är mycket men vi spelade mest Duel eller Dominion och när vi pratat med våra kollegor så har dem spelat samma där just Duel är perfekt om man vill öva och prova på nya taktiker mot andra spelare och samtidigt ha chansen att levla.

Grafiken är detaljerad och då inte endast miljöerna utan även utseendet hos varje karaktärer samt deras utrustning. Det finns många detaljer som vi inte kan få nog av och miljöerna som oftast är dystra, smutsiga och helt enkelt krigsfält är välgjorda och det känns som att Ubisoft gjort en hel del forskning för att ta fram dessa miljöer såpass bra som möjligt och passande.

Det finns inte särskilt många dialoger i For Honor men ljudet är fortfarande detaljerat beroende vilken miljö striderna utspelar sig i och en annan detalj när det kommer till ljudet är vapnen och speciellt när man lyckas blocka en attack och även här beror det på vad det är för vapen svärd, yxa, spjut eller mot en sköld.

Men fastän For Honor ser och låter bra så är det inte det som gör det unikt utan det är hela systemet för varje strid som gör det så speciellt och för en gång skull ovanligt när det kommer till en AAA-titel.

Omdöme

Äntligen får vi se lite nytänk från Ubisoft och denna har gången känns som att dem har gjort det rätt för sig på många steg, inte alla men väldigt många. For Honor är tekniskt sätt ett väldigt bra spel med en stridsmekanik som är betydligt mer utmanande än annars och fastän det kanske inte ser ut som det så gäller det att ha nån typ av taktik. Eftersom det är multiplayer som gäller i slutändan så är matchmakingen kanske inte den bästa vid lanseringen då risken att möta höglevlade och betydligt mer erfarna är ganska hög.

For Honor är utan tvekan här för att stanna men frågan är hur länge Ubisoft ska försöka mjölka ur denna serien och om det ens går, får vi se For Honor med lasersvärd i framtiden?

[wp-review id=”25038″]
[/av_textblock]

[av_comments_list]

Related Articles

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn

Fler nyheter