Årets F1-spel har släppts och hypen för själva sporten har nog aldrig så stort som det är idag, men kommer spelet att hjälpa att hålla hypen uppe?
Jag har personligen länge varit ett stort F1-fan, tittat på flertalet med race, följt hur utvecklingen av bilarna går till samt självklart tittat på Netflix-serien Drive to Survive.
Men fastän man är ett fan så har man även ganska så höga krav på ett F1-spel, något som jag var ganska tillfredsställd med F1 21 redan, ett spel som höll måttet på många sätt men som egentligen ”bara” behövde några mindre förbättringar samt en modernare grafik som kan hålla 60 FPS i 4K med ray tracing, låter tufft men möjligt.
När det kommer till F1-spel så finns det en väldigt viktig aspekt enligt mig och det är känslan, känslan av att sitta i en F1-bil och dundra fram i över 200km/h i olika kurvor, att sitta i bilen och känna spänningen och stressen som kommer när motspelare online eller offline slår igång sin DRS och planerar sin omkörning eller bäst av allt när man sitter och väntar på att dom röda lamporna ska släckas, något som Codemasters lyckats med riktigt bra denna gången. När det gäller just känslan kan jag säga att gillar man F1 eller är nyfiken på det så kommer man garanterat tycka om F1 22 för just känslan.
Denna känslan fanns även i F1 21 men där dom denna gången skruvat upp detta ytterligare, mindre justeringar och det är just det lilla som gör det så mycket bättre. Det finns en såpass lagom balans mellan simulator och arkad men där man kan välja med några inställningar att gå över till mer simulator om man vill, men tro mig, det blir tufft då och man får verkligen vara lätt på gasen och kunna sin körning.
Ska jag klaga på nånting när det gäller körningen eller själva upplevelsen ute på banan så är det AI:n tyvärr, det är fortfarande en ganska så klumpig och dum AI i många fall, man blir påkörd i lägen då dom har chansen att köra om en, men av någon anledning så känns det bättre att köra på mig antingen bak eller i sidan. Det kan dessutom finns onödiga inbromsningar av AI:n vilket gör att olyckan är framme eller bara att min framvinge inte finns kvar.
Tyvärr så har man valt bort storyläget i F1 22, vi får inte följa med några ändå ganska intressanta karaktärer i sin F1-karriär utan denna gången är det full fokus på att skapa sin egna karriär och sitt egna F1-stall om man vill det. Precis som förra året kan man utveckla både sin bil och sitt stall på olika sätt utöver att köra sitt F1-åk, det finns mycket att göra här och då både på och utanför banan. Denna gången så är det också lite events mellan tävlingarna vilket gör att man ska köra en ”vanlig” sport eller supersportbil som i sin tur kan leda till att man tjänar lite extra pengar om man lyckas få guld, silver eller bromsmedalj. Kan låta som ett trevlig mellanläge men jag tycker detta mer bara var i vägen, ge mig F1 och låt mig få köra så mycket det bara går.
Vad jag var orolig över när F1 22 presenterades första gången var en av dom stora nyheterna som Codemasters kallar för F1 Life Hub, detta blir lite som ens egna krypin där man kan dekorera med lampor, bord, mattor eller varför inte en sportbil istället för en tavla mitt i rummet. Men kan säga att redan efter några timmar insåg jag att F1 Life Hub finns där OM man vill och tycker detta är viktigt, jag har valt att strunta i detta helt och heller inget som spelet tvingar eller uppmanar en att behöva göra.
Vill man så finns möjligheten att spela F1 22 i VR vilket nästan låter lite för bra för att vara sant, detta är dock inget jag har testat men möjligheten finns, dock endast på PC som det ser ut nu, kanske blir det möjligt med Playstation VR2 i framtiden.
F1 22 är precis det man vill när det kommer ett nytt spel nästan varje år, det är mindre justeringar som förbättrar spelet som gör det och så är fallet denna gången. Körkänslan som kanske är den viktigaste har fått mindre justeringar till det bättre, det går fortfarande att anpassa sin bil och sitt stall på ett såpass bra sätt att både nya och tidigare spelare hänger med. Grafiken har skruvats upp en aning med ny teknik samt att bilarna har fått sina lyft, banorna vi kör på har också fått dom förändringarna som faktiskt hänt i det verkliga livet.
Precis som tidigare så finns det ett multiplayer-läge om man vill slippa den dumma AI:n, här kan man välja att köra rankade race eller orankade, olika typer av tävlingar eller bara gå med i lobbys för att utveckla sin körning.
Det finns ärligt talat inte mycket för mig att klaga på när det gäller F1 22, det jag var orolig över som var F1 Life Hub finns där i bakgrunden, men inte mer. Visst saknar man ett storyläge, men istället kan man lägga fokus på att göra vår egna story på vår egna karriär antingen som endast chaufför eller som både chaufför och stallägare.