Det finns många som inte tycker om Destiny och att Bungie gjort mycket fel med spelet, men det hindrar dom inte från att skapa nya expansioner och ärligt talat så är det några miljoner som spelar spelet fortfarande.
Rise of Iron står på tur och ska vara den största expansionen sedan Destiny släpptes 2014 och äntligen ligger i stort sett all fokus på Lord Saladin som är karaktären som dyker upp under Iron Banner-veckor men mycket mer än så har vi inte vetat om denna karaktär, tills nu.
Vi får följa med i historien om Iron Lords som en gång var dom som hjälpte till att beskydda får planet från allt det onda innan man insåg att bara några få personer kunde göra det och börja rekrytera Guardians.
Det gick inte som planerat och Iron Lords föll, den ända som klarade sig var Lord Saladin som nu gör allt i sin makt för att få kontroll på allting igen och detta mot nya fiender vid namn SIVA som är ett virus som tar över teknik, vapen t.om fienderna.
I Rise of Iron får vi vara med om en ny kortare kampanj för att få lite bakgrundshistoria till vad som hänt då SIVA kommer tillbaka till vårt solsystem och speciellt Cosmodrome.
Rise of Iron bjuder på nya fiender, ny kampanj men det som nästan är viktigast för dom flesta är att vi får nya vapen, ny utrustning och äntligen även en ny Raid samt nya multiplayer-kartor. Fastän storyn är över så finns det en hel hög med sidouppdrag som kan vara ganska så generösa med loot och komma med ett och annat användbart till framtida uppdrag.
Vissa uppdrag kan ta flera veckor att göra då det kan handla om att samla olika delar som endast släpps under en specifik dag, en gång i veckan så det gäller att planera sitt spelande lite för at klara just dessa uppdragen.
Vi har ingen ny planet att utforska denna gången men istället får vi en helt ny del på Cosmodrome att ta del av som tidigare har en stor vägg som blockerade men som SIVA tagit sig igenom och vi följer med. Vi får även ett nytt socialt område att ta del av, Felwinter Peak men som inte skiljer sig mycket mer än att det finns en eller två nya vendors som inte kommer med mycket nytt förutom uppdragen i sig. Det nya sociala området är uppe på ett berg så utsikten är precis lika vacker som i dom andra (förutom Reef dock).
Men vi har nya vapen, ny utrustning, högre light level, ny raid, nya multiplayer kartor men räcker allt detta för att få spelet att komma upp på benen igen?
Nja, tyvärr inte då allt detta inte mycket till motivation att börja spela Destiny igen eller kanske det en chans då det fortfarande är alldeles för platt, kantigt eller hur man nu vill se det. Bungie jobbar för fullt med att lägga till nytt material, nya saker att göra men det tar för lång tid och spelarna ger snabbare upp Destiny än vad det nya materialet kommer.
Ett problem som vi ser med dom flesta expansionerna till dom flesta spelen inom MMO är att tidigare material i spelet inte har något betydelse längre, som t.ex gamla Raids är något som ingen längre spelar om man inte är ny för där finns inte de nya vapnen eller den nya utrustningen som krävs för att få upp sin light level som i slutändan är det alla strävar efter.
Det största pluset som vi har sett med spelet som vi spelat lite till och från sedan 2014 är att hela Communityt runt Destiny är bland det bättre vi sett där dom erfarna spelarna sällan har problem med att hjälpa nya i raids eller liknande.
Omdöme
Vill man att Destiny äventyret ska leva lite till så är Rise of Iron alldeles perfekt för detta och hoppet tänds lite, men tyvärr tröttnar man efter ett tag och börjar titta på andra spel som kan ge det nöjet man alltid hoppades på att Destiny skulle göra.