Tillslut har Chivalry 2 släppts och väntan har varit lång, men vill vi verkligen ha en uppföljare nu? och lever den upp till sina förväntningar?
När första Chivalry släpptes spelade jag detta spelet väldigt lite, inte för att det var dåligt utan för att jag valde att lägga tiden på andra spel istället, då mer intressanta och roligare spel.
Men nu är det alltså dags, efterlängtad uppföljare av många och när jag spelar tutorial inser jag snabbt att detta kommer vara utmanande men samtidigt tillfredsställande vid varje vinst i varje strid, men utmaningen är nog den största faktorn jag gillar det, det finns många kombinationer som jag snabbt insåg inte kommer användas, men finns där.
Kombinationerna i sig kommer inte användas för dom kan vara rätt så krångliga ibland och märkt ganska snabbt att det går minst lika bra att köra utan. Men fastän att kombinationerna inte är avgörande så finns det en avgörande och kanske den enda faktorn, timingen. Man måste verkligen ha perfekt timing i sina slag och man måste verkligen planera in i minsta detalj för att få ner fienderna på de mest brutala sättet, varesig men vill eller inte.
Och just det brutala är något som jag ärligt talat inte var beredd på, trodde inte Chivalry 2 skulle vara så blodigt och brutalt som det faktiskt är, hugga av armar, ben, huvud är helt klart något jag trodde inte skulle vara möjligt. Men det ger ändå något i spelet, mer än att man bara hugger en gång och fienden lägger sig ner, död.
Innan man drar igång ett game man kan välja mellan ”40 players mixed” eller ”60 players mixed”, sen finns det lite olika spellägen beroende på karta och vilken sida man spelar på. Oftast är varje karta och spelläge rätt så långa så mycket kan hända under en strid och man kan snabbt vinna tillbaka en match om man håller på att förlora, det händer inte ofta men chansen finns.
Innan man går ut i strid för första gången så ska man välja en klass att spela, det finns i nuläget fyra olika klasser och varje klass har i sin tur olika subklasser man kan välja mellan, t.ex om man väljer riddare kan man välja att spela med ett stort svärd eller mindre svärd och sköld, allt har sina fördelar och nackdelar förstås.
inte helt oväntat kanske så har varje klass möjligheten att välja mellan olika kläder, hjälm, mönster, utseende på vapen, man kan designa sin karaktär lite hur man vill när man har tjänat in dessa kosmetiska nyheter med poäng man antingen kan samla på sig genom att spela en massa eller så kan man öppna plånboken får valutan som behövs för att köpa så mycket kosmetik man bara kan.
Grafiskt är Chivalry 2 imponerande med sina detaljer och det vore konstigt enligt mig om inte annat. Det som verkligen får Chivalry 2 att sticka ut samt skapa rätt stämning är miljöerna som alla strider utspelar sig på. Det är smutsigt, lerigt, blött, blodigt och helt enkelt hur man föreställer sig att det var på riddartiden. Känslan av att vara i storslag har utvecklarna lyckats få till bra och när det är såpass många spelare på en karta kan det lätt bli rörigt och mer kaos än strider, men i Chivalry 2 så har man en bra balans och försöker man smyga sig på fienden brukar det oftast inte gå eller hjälpa, speciellt inte om man är ensam.
Ljudmässigt så finns det inte mycket att poängtera, något som jag uppskattar och som är bra gjort är att man enkelt kan göra från vilken riktning fiender kan komma, om någon försöker smyga sig på en bakifrån så är det ganska lätt att höra och ge dom en rejäl utmaning. Men ljudet från att man blockar en annan spelares slag är helt klart det som tillfredsställer mest.
Jag både gillar och inte gillar Chivalry 2, det har varit en tuff period där jag ena dagen kan älska spelet, man vinner lite och förlorar lite, andra dagen kan vara en ren katastrof där man inte får en enda vinst och knappt får ner några fiender, det är dock inte spelets fel men samtidigt funderar man på hur balanseringen i spelet faktiskt är, finns det ens nån matchmaking?