Call of Duty: Modern Warfare 2

Call of Duty: Modern Warfare 2 har varit en efterlängtad titel och äntligen får vi ett bra COD som leverarar på många sätt.

Vill man ha ett spel med mycket action, massvis med explosioner och helt enkelt en ganska ”trött” story så är Call of Duty: Modern Warfare 2 helt klart den rätta titeln att ta sig an. Jag gillar det, jag gillar detta lite mer tuffa och verkligen känslan av att man är en i ”gänget” bland dessa special förband, det är dessutom en handling i spelet som går ut på att jaga terrorister som på ett ellet annat sätt vill hämnas.

Det enda tråkiga enligt mig är att kampanjen i spelet är väldigt kort, 6-7 timmar och man har tagit sig igenom allting och med tanke på att det inte riktigt finns några sidospår eller något extra så går det fort.

Call of Duty: Modern Warfare 2

Men om vi släpper själva kampanjen lite och går in på lite annat som har imponerat och många spellägen som erbjuds i Call of Duty: Modern Warfare 2, man får verkligen valuta för pengarna men vi kommer till det.

Grafiskt så är Call of Duty: Modern Warfare 2 verkligen ett mästerverk, karaktärerna, deras ögon och rörelser ser för en gång skull inte onaturliga eller obehagliga ut, grafiskt är det galet imponerande och då spelade jag på PC i 4K utan problem eller några som helst buggar. Under mellansekvenserna känns det verkligen som en film både när det gäller det grafiska men även manuset samt röstskådespelarna som gör ett fenomenalt jobb. Jag njuter ärligt talat varje sekund både när jag spelar men även mellan allting som händer i spelet.

Ljudet i Call of Duty: Modern Warfare 2 är minst lika bra som grafiken, allt från dialogerna men även alla fordon och speciellt alla vapen som verkligen ger en tung känsla vid varje skott som avfyras. Utvecklarna har dessutom lyckats få till så att man hör en vinande ljud när skotten missat en nära huvudet eller kroppen, en känsla som verkligen får en att gå på tå samt hålla en låg ställning oavsett situation. Det är exakt dessa känslor man ska få när man spelar ett Call of Duty som vi inte fått förrän nu.

Call of Duty: Modern Warfare 2

Fastän att kampanjen i Call of Duty: Modern Warfare 2 kanske är relativt kort så finns det en mängd andra spellägen att ta del av. Multiplayer har flera intressanta spellägen men min stora favorit var nog ändå Ground War där man kan tänka sig Battlefield-spelen fast denna gången med COD, mycket välgjort och verkligen intensiva strider med allt det goda som vapen och ljuddesignen har att erbjuda.

Det finns flertalet olika fordon både på marken och i luften. Som vanligt så finns även andra spellägen såsom Free-for-all, Team Deathmatch, Domination m.m. Det finns även co-op-lägen på olika sätt som även kallas för DMZ, mer utmanande och det gäller verkligen att man samarbetar här, taktik blir A och O denna gången. Nya spellägen är dessutom på gång till spelet, återstår att se vad för godsaker detta kan erbjuda.

Spelläget som nog dom flesta väntat på är Warzone 2.0 som jag dessutom ser som att ha mest problem om man jämför med själva grundspelet. Allt från att man blir utslängd, ljudet inte hänger med, buggiga vapen och buggig UI samt mycket mer. Jag har endast valt att testa några fåtal matcher fastän jag faktiskt var taggad och hade en hype inför Warzone 2.0. Men när jag inte kan höra fotsteg alls, vapen man tar upp säger att man har noll ammunition fastän att man har rätt ammunition i väskan ställer till det rejält, samt man väljer att spela quads med andra, men vi är alltid bara 2 mot 4 gång på gång.

Call of Duty: Modern Warfare 2

Sen ska vi inte tala om att spelet kraschade flertalet med gånger, men detta endast i Warzone 2.0. När jag spelade kampanjen och vanliga multiplayer i Call of Duty: Modern Warfare 2 hade jag inte en enda krasch vilket visar lite skillnaden på vanliga spelet mot Warzone 2.0. Warzone 2.0 har en helt ny karta vid namn Al Mazrah som är en stor karta, mycket byggnader och många olika områden att ha sina strider på. Det är dessutom ett nytt upplägg med zonerna/cirklarna dom delas upp i flera så det gäller att ”gissa” rätt till vilken man ska till, ett upplägg jag inte gillar särskilt mycket, men detta är garanterat något som kan patchas bort. Ett stort plus denna gången är att det finns stöd för crossplay så oavsett plattform kan man nu spela tillsammans.

Gulag som ger möjligheten till en andra chans i Warzone har också gjort om, denna gången spelar man 2 mot 2 och tar det för lång tid hoppar andra tungt beväpnade soldater in på spelplanen för att avsluta matchen, ett lite roligare upplägg samt att det blir lite mer press, det går fortare vilket jag gillar.

Call of Duty: Modern Warfare 2

Överlag så är Call of Duty: Modern Warfare 2 helt klart en titel som är värt sitt pris av en AAA-titel, vi får mycket innehåll här och Activision med Infinity Wards är redan från start duktiga med att uppdatera spelet, både balansering men även nytt material såsom nya vapen, kartor, karaktärer m.m. Det är exakt såhär som dom kan hålla ett Call of Duty ”levande” men frågan är om det kommer uppdateras lika frekvent även om 4-6 månader från lansering, återstår att se.

Call of Duty: Modern Warfare 2 är kanske inte årets spel på något sätt, men det är helt klart ett spel som man kan plocka upp lite då och då för att köra igenom några games i antingen multiplayer eller varför inte lite co-op eller se om Warzone 2.0 blivit något stabilare och bättre.

10
10
8
9
Tidigare artikelNetgear släpper USB-adapter som ger WiFi 6E
Nästa artikelAssassin’s Creed Valhalla sista kapitel har släppdatum
recension-call-of-duty-modern-warfare-2Call of Duty: Modern Warfare 2 är kanske inte årets spel på något sätt, men det är helt klart ett spel som man kan plocka upp lite då och då för att köra igenom några games i antingen multiplayer eller varför inte lite co-op eller se om Warzone 2.0 blivit något stabilare och bättre.