22 december, 2024

Recension: Battlefield V

Battlefield V tar sig tillbaka till sina rötter där allting började, andra världskriget men vad är det som egentligen går fel? Been there done that…

Jag har varit ett stort fan av Battlefield sedan tredje spelet släpptes och det är än idag en av mina största favoriter, mycket som DICE gjorde riktigt bra där men efter det så vet jag inte vad som hände. Men Battlefield-serien började egentligen med andra världskriget som blev en succé då just för att man skapar sitt ”Battlefield” i ett spel som ingen annan gjorde.

Inte helt överraskade blev vi när Battlefield V skulle ta oss tillbaka där allting började för spelserien och detta efter att spelet tidigare Battlefield 1 tog oss till första världskriget som helt klart var intressant.

Men nu är det alltså dags för andra världskriget och redan när Battlefield V utannonserades kan jag tyvärr säga att suget inte var stort, inte för att det är andra världskriget utan för att man får känslan att DICE kör på samma stil som i Battlefield 3 som tror det eller ej släpptes 2011. Den stilen har jag älskat ändra fram tills nu då jag vill se nytt, jag vill se DICE göra något nytt med spelserien inte bara lägga på ett nytt skal i stort sett.

Battlefield V kommer med en typ av kampanj men den är inte sammanhängande utan istället väljer DICE att kalla det för ”War stories” där vi får följa med till olika delar av världen där andra världskriget hade en påverkan, som till exempel i Norge där man utvecklade nya vapen. Jag tyckte dessa War stories var intressanta och ett annorlunda sätt att få in en kampanj i spelet, dock är dom väldigt korta och av någon anledning fick vi inte ta del av alla delarna utan en av delar var vi tvungna att vänta några veckor på att släppas.

Men det var inte bara en av historierna som inte släpptes samma dag som spelet, flera andra spellägen släpptes inte samma dag vilket jag inte riktigt förstår varför, detta ska vara en AAA-titel där man hade hoppats på att när man köper spelet så ingår det mesta, framför allt spelläget som alla väntar på Firestorm (Battle royale) som dröjer ända till mars 2019, nästan ett halvår efter spelets lansering.

Men väl inne i multiplayer i Battlefield V så är första spelläget Conquest som handlar om en enorm karta, 64 spelare, fordon såsom stridsvagnar, flygplan och andra fordon och helt enkelt ett enorm slagfält där allt kan hända och man får verkligen känslan för att detta är hur DICE visar upp sina muskler när det kommer till spel.

Känslan man får när man står där på slagfältet, man hör flygplanen, man hör krypskyttarnas skott vina bredvid huvudet, soldater ropa efter medics är en känsla som jag tror helt klart endast DICE kan få till i ett spel, men ändå känner vi igen oss.

Man får känslan att man har gjort allt detta fast kanske inte under just detta kriget men så mycket som vi känner igen, vad är egentligen nytt?

Jag vet redan att det är nya vapen, några få nya mekaniker men i grund och botten känner man igen väldigt mycket redan från Battlefield 3 som kanske inte är dåligt men dock uttjatat. Vi som spelare när vi får ta del av ett nytt spel kräver att vi får nytt att leka med speciellt med tanke på vad spelen kostar idag. DICE har inte precis lagt någon energi på kampanjen som är extremt kort utan all fokus har hamnat på multiplayer vill är förståeligt men det känns bara som att spelet är densamma fast med ett nytt ”skal”.

Det är ingen tvekan om att grafikmässigt fortsätter DICE att imponera och inte nog med att spelet är väldigt detaljrikt och ser bättre ut än nånsin, det flyter på riktigt bra där vi har en stabil och hög FPS i spelet vad som än händer på slagfältet.  Jag kan dock endast tala för PC och vet ej hur spelet är på konsol. Det var ett av problemen hos till exempel Battlefield 3 och 4 att just FPS och flytet i spelet kunde drabbas men detta är något som man märker tydligt att DICE har jobbat med och lyckats polera till riktigt bra.

Ljud när det kommer till minsta lilla detalj i Battlefield V finns där också, just ljud är en viktig del när det kommer till att få känslan att man är i ett ”Battlefield” vilket DICE gör helt utmärkt, visst finns det några få buggar både grafiskt och ljud men inget som egentligen påverkar helheten då allt annat är riktigt bra gjort.

Det är som sagt ingen tvekan om att utvecklarna kan sin grej när det gäller grafik och ljud samt skapa känslan i spelet, men det är spellägen, mekaniker och annat runt om spelet som gör att vi redan känner igen oss men kanske är nytt för andra.

När det kommer till spellägen så bjöd redan Battlefield 1 på lite nyheter och en av dessa som följer med även denna gången är Gran Operations som egentligen är ett spelläge uppdelat och där man spelar olika spellägen fast med samma lag och under samma premisser. Dock kan en Gran Operation ta bra lång tid men även ge bra med belöning. Andra spellägen som följer med är

  • Tides of war
  • Airborne
  • Final stand
  • Conquest
  • Frontlines
  • Breakthrough
  • Domination
  • Team Deathmatch

Det finns många saker som Battlefield V fortfarande gör bra och man får en riktigt skön känsla när man väl står där på fältet, men det blir ingen WOW längre, ingenting överraskar utan det är sådant som vi redan känner igen och vi vill ha något nytt, vi vill ha mer och vi vill se vad DICE kan överraska oss med framöver. Jag hoppas verkligen nu att vi inte får ett nytt Battlefield på ett tag och att man istället lägger krut på att skapa något helt nytt för namnet men om vi känner EA rätt som är utgivarna så kommer vi få se ett nytt Battlefield ganska så snart.

Battlefield V är långt ifrån ett tråkigt eller dåligt spel, men tyvärr känns det redan som att vi har varit där och ingenting överraskar egentligen. Been there done that…

[wp-review id=”32717″]

Related Articles

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn

Fler nyheter