Kriget är tillbaka, krigsfältet är mer fyllt med action är någonsin men håller det, och får vi lika mycket ”wow” som hos Battlefield 3? Teknikhype tar reda på det!
Svenska DICE är tillbaka tillsammans med EA och tar oss ännu en gång ut på krigsfältet. När vi, precis som dom flesta andra, fick chansen att prova på Battlefield 3 för första gången blev vi riktigt chockerade först och främst för vad Frostbite 3 kunde prestera och sedan över de stora kartorna med hela 64 spelare samtidigt.
I Battlefield 4 får vi se en uppfräschad grafik samt lika stora kartor – om inte större – och ännu en gång ett krig mot 32 andra spelare.
Men det finns även ett kampanjläge i Battlefield 4 som utspelar sig år 2020 och ett krig som brutit ut mellan USA och Ryssland. Nu är även Kina inblandade och de håller på att alliera sig med Ryssland och det tredje världskriget är nära.
Man tar sig an rollen som Sgt. Daniel Recker och med hjälp av sina två goda vänner, och soldater Irish och Pac gör det svårt för både ryssarna och kineserna att genomgå många av sin avgörande uppdrag. Man får vara med om byggnader som rasar, stridsvagnar som jagar en eller krypskyttar som har en på siktet.
Men även om mycket händer under spelets gång så är det precis som många andar FPS-spel linjärt och det finns inte många val att göra förutom hur man vill att spelet ska sluta. Men personligen tycker jag de är bekvämare när spelet är mer linjärt då man vet vilket väg man ska ta och inte behöver vela runt på kartorna och förlora all sin multiplayer-tid.
Handlingen är spännande och att ha världens tre största nationer i konflikt gör en lite mörkrädd och man undrar oftast hur detta ska sluta, något som gör att en hel del frågetecken uppkommer utan svar.
Men precis som i Battlefield 3 så är det multiplayer som är där man kommer spendera mest tid. Första man ser som är förändrat är Battlelog som nu fått en ny design och fler möjligheter än tidigare. Även när man väl lyckats komma in på en server så är menyerna inne i spelet förändrade fast på ett bättre sätt där man nu samlat i stort sett allt på ett ställe och underlättat åtkomsten en hel del. Nu kan man även enbart se sitt vapen med dom olika modifikationerna.
I Battlefield 4 multiplayer finns det tre spellägen som gör multiplayer till just multiplayer. Domination, Conquest och Rush heter dom som och det möjligt att upp till 64 spelare kan på en och samma karta ta över sin flagga, eller varför inte försöka spränga olika delar av kartan för att sedan ta sig vidare.
Två andra nya spellägen från start är Defuse och Obliteration:
Defuse går ut på att spela snabba omgångar och antingen ska man planta bomben eller desarmera den så snabbt som möjligt.
Obliteration handlar istället om där två lag med 32 spelare på varsin sida krigar om att få tag på bomben och sedan plantera den på olika utvalda positioner på kartan. Det kan låta lätt men tro mig, detta kan ta tid och med 64 spelare sammanlagt på en karta kan de bli avgörande att ha den rätta strategin.
Men precis som i trean så fanns det en del barnsjukdomar även i fyran som gjorde en väldigt frustrerad och tappade förtroendet för både spelet och DICE ganska snabbt. När man väl lyckades ta sig in på en server så antingen kraschade hela servern eller så hade man för ostabila drivrutiner till grafikkortet som gjorde att spelet krascha.
Men med tiden så åtgärdades dessa felen och DICE är inte ensamma om att ha problem med såpass populärt spel som Battlefield och vi får hoppas att utvecklarna lär sig av sina misstag.
När det gäller Battlefield 4 på PS3 och Xbox360 var de inga större problem där och det var bara att köra på dom gångerna som vi försökte oss på det.
Grafiken hos Battlefield 4 är det DICE egna omtalade grafikmotor, Frostbite 3 som får jobba och detta snyggare än någonsin. Det var längesen, om ens någonsin, man fått ta del av ett så detaljrikt spel och ändå med så många spelare på en och samma karta. I storyläget så är det så många detaljer som DICE har tänkt på och gjort helt rätt. Omgivningen på alla kartor är något som man aldrig tidigare sett och bara kunnat tänka sig att se hos just dagens spel. Väljer man att spela på PC så får man ens grafikkort att svettas en hel del så det gäller att vara väl förberedd med både kraft och kylning.
Det är nog ingen större nyhet att Battlefield 4 är bäst grafikmässigt på PC och det är rätt så stora skillnaden mellan PC och konsoler när det gäller grafik. När man jämför Battlfield 3 och Battlefield 4 så är grafiken förbättrad på många steg som är svåra att förklara men sammanfattningsvis kan vi säga att det är många små detaljer som gjort det bättre, men tyvärr så har själva flytet i spelet försämrats i jämförelse mot trean, något som vi hoppas på kommer åtgärdas med tiden.
En stor nyhet när det gäller grafiken är att kartorna nu förändras under spelets gång som t.ex att vattennivån stiger eller att man kan få en hel skyskrapa att rasa och därmed även förändra förutsättningarna.
När det gäller ljudet så var ett av problemen i trean att det var svårt att höra var ifrån fienden sköt eller när man väl hörde fienden springa i närheten, något som märks att DICE jobbat hårt på i fyran och detta har förbättrats rejält. Men precis som i trean så är vapenljuden väldigt imponerande och i fyran är dom ännu bättre med detaljer som hylsor som faller på trä eller metal låter olika och något man kanske inte riktigt tänker på när man har 63 spelare runt sig.
Sen att höra ljudet från en stridsvagn flera kilometer bort eller helikopter som kommer full fart ovanför en, inget av detta går att missa och sitter man med hörlurar blir det bara ännu mer intensivt och man kan verkligen leva sin i striden.
Omdöme:
Man kan avslutningsvis säga att DICE har gjort det igen och denna gången ännu bättre. Bristerna med att servrar och dyligt kraschar är barnsjukdomar som vi inte tycker ska påverka allt för mycket hos ett spel då dessa åtgärdas med tiden. Det är ingen enorm skillnad mellan trean och fyran men det är många av dom små detaljerna som gjort att spelet både blir bättre, roligare, snyggare och helt enkelt det som kännetecknar Battlefield.
Battlefield 4 utan tvekan en bättre-stämpel och största anledningen till att dom inte får Bäst det är just för att dom verkar inte ha lärt sig mycket från Battlefield 3 och att betan kändes t.om stabilare när det gäller multiplayer delen än slutprodukten.
Det har redan nu ryktats om ett Battlefield 5 och frågan är egentligen vad som skulle kunna göras så mycket bättre förutom servrarna som krascha och de till en början lite mer balanserat multiplayer.