Årets flopp? Kan Aliens verkligen floppa efter så många år bland oss? Aliens: Colonial Marines får blandade känslor…
Aliens känner nog dom flesta igen där första filmen från James Cameron redan kom 1986, en tid då alla var livrädda för dessa omtalade aliens. Vi har även sett dessa Aliens inom spelvärlden tidigare men inte varje gång har det varit en besvikelse då vi tidigare spel varit med om en hel del svettiga händer och extra hjärtklappningar då vi hör det kända ”pipet” från radarn man har och ger oss en signal när dessa varelser närmar sig.
Nu var det då dags igen efter ett ex antal förseningar för Aliens: Colonial marines att släppas och överraska både oss men även dom trogna fansen som väntat på detta så länge och tillslut få sig en rejäl besvikelse.
Första frågan jag ställer mig till Gearbox är om dessa nånsin har sett en Alien film och hur man egentligen tänkte när man ville göra en uppföljare från filmerna till ett spel, istället för att skapa en helt egen story som det annars tydligen varit lätt att göra med just Aliens.
Ripley är tillbaka och som vanligt är hon fast…
Precis som i filmerna så är det Ellen Ripley man letar efter på skeppet USS Sulaco men det dröjer inte länge innan man är ombord skeppet och redan då händer saker och ting som inte fick hända och dom svarta och klibba Aliens börjar attackera en vilket inte blir någon större match att ta ner med vapnen man utrustas med.
Spelar egentligen ingen större roll att man är fast på ett helt ödelagt skepp så finns det varken något som skrämmer upp en eller något ”läskigt” i spelet när det är något man väntar sig från Aliens med tanke på alla filmerna. Gearbox har verkligen lyckats med att få det mer till action är skräck vilket gör en extrem besviken särskilt om man sett alla filmerna och detta i tidig ålder. Ett bra exempel är att man aldrig är riktigt rädd eller orolig att ett alien ska dyka upp från ingenstans utan hela tiden har man sin kollega eller någon i närheten som skriker och gnäller om att det nu kommer mot oss, radarn som ska ha en funktion försvinner i stort sett och skapar inte samma spänning i spelet.
När fienden väl kommer fram så har man sina vapen som ibland känns som har oändligt med ammo och skulle väl dessa ta slut kan man alltid göra sin ”melee-attack” som med hjälp av vapnet kan slå ihjäl Aliensen som om dom vore gjorda av plast.
Gearbox som vi annars sett skapa spel som Borderlands, Brothers in Arms och Duke Nukem Forever känns som att dom har lite blandade titlar där några är i toppklass som t.ex Borderlands medan andra är rena katastrofen där Duke Nukem forever är ett bra exempel om ni frågar mig.
Grafik från förr?
När det gäller Aliens: Colonial Marines så är grafiken redan när man startar spelet och kommer in i första frekvensen något man ibland önskar att man inte såg i dagsläget med tanke på hur utvecklingen har gått fram samt den kompetens som man förväntar sig att Gearbox ska ha.
Röstskådespelarna ska vara en del kända röster men det gör inte saken bättre tyvärr då man aldrig får riktigt känslan för att rösterna skulle vara passande eller att dom smälter in i dom olika situationerna. Musiken kan komma helt plötsligt och istället för att vara lite mer skräck som vi är vana att se Aliens så är musiken mer av äventyrs hållet och action än skräck, känns lite som den ansvarige för ljud och musik till Aliens: Colonial Marines inte hade riktigt koll vad Aliens är eller så kanske det var bestämt redan innan.
För två år sedan väntade många av oss ivrigt på Duke Nukem Forever som även de försenades flertal gånger, när väl spelet släpptes blev det en riktigt flopp och det blev ett spel som tyvärr började hatas mer än älskas.
Spel + film= FALSKT!
Tyvärr måste vi säga att Aliens: Colonial Marines blir en likadan historia där vi har ett spel som föresenats flertal gånger och när det väl släpps så är det en enorm besvikelse på dom flesta faktorerna. Att göra spel på en film som älskas av många gör att förväntningarna är enorma och kravet ännu högre, något som tyvärr Gearbox inte klarar av och ibland känns de som att man inte skulle gjort detta spelet alls.
Omdöme:
Med en grafik som liknar från Playstation 2 och en känsla i spelet som är långt ifrån de vi hade väntat oss efter filmerna blir Aliens: Colonial Marines tror vi just nu årets besvikelse hittills och spelet når egentligen inte upp till något. Om vi skulle få gissa så tror vi felet är från början att Aliens är en film som inte många kan ha missat och gillar man just dessa filmer gör man en hel del jämförelser med spelet där de mesta där spricker.
Den läskiga känslan att man ryser när man hör radarn fånga upp en signal om att ett Alien är i närheten finns inte där utan man leker mer en terminator och slaktar allt i sin väg som att de vore ett action-lir istället för skräck.
En stor besvikelse tyvärr där man bara kan hoppas spelet blir gratis nån gång så att fler får prova på spelet och säga sitt.