För att kunna dra nytta av Oculus Rift idag så krävs det rätt så bra komponenter i en PC vilket gör att även priset bli betydligt högre.

Men detta är något som Oculus vill ändra på med Oculus Rift och meddelar nu att man jobbar på att ta fram en ny optimeringsmjukvara som dom kallar för ”Asynchronous Spacewarp” vilket ska göra att dom flesta datorer ska klara av att använda Oculus Rift.

Det mjukvaran gör är att endast rendera 45 bilder per sekund medan dom resterande 45 genereras av mjukvaran vilket gör att en PC endast behöver rendera hälften av bilderna.

Enligt Oculus kommer man alltså inom kort kunna använda Oculus Rift med ett GTX 960 tillsammans med Intel i3-6100 eller AMD FX4350 tillsammans med 8 GB ram, betydligt lägre än vad det var från början eller innan Asynchronous Spacewarp.

Oculus meddelar alltså att man med hjälp av denna mjukvaran ska kunna göra betydligt fler datorer redo för Oculus Rift.

 

Tidigare artikelRecension: Dead Rising Triple Pack
Nästa artikelPris och datum gällande Oculus Touch bekräftade

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn