iTunes radio drar igång i september tillsammans med McDonald’s, Nissan, P&G och Pepsi.
Apples motsvarighet till Pandora, iTunes Radio, börjar sändas i september och det i samarbete med flera högt profilerade företag som McDonald’s, Nissan, Pepsi, Procter & Gamble och eventuellt något företag till. Apple har tillsammans med dessa företag kommit fram till ett avtal på upp till tiotals miljoner dollar för en 12 månaders reklamkampanj i den nya tjänsten.
Förutom att dessa företag får sola sig i Apples glans, så får de också en exklusiv deal att bara deras reklam får användas året ut. Från och med januari 2014 öppnar dock marknaden upp för andra annonsörer om de går in med ett minimum av en miljon dollar.
Reklamen kommer dyka upp ungefär en gång var femtonde minut när det gäller ljudannons, och då när telefonen används till att exempelvis byta låt. Videoannonserna kommer ungefär en gång i timmen. I början kommer annonserna komma till alla enheter där iTunes Radio används, men när annonseringen blir mer öppen år 2014 kommer det gå att specificera vilken enhet reklamen ska visas på.
Det kommer dock finnas reklamfria alternativ att lyssna på iTunes Radio. De som köpt iTunes Match kommer erbjudas att använda iTunes Radio utan reklamannonser.
iTunes Radio kan närmast jämföras med Pandora, då det är en radiotjänst där man inte själv kan välja vilken låt som ska komma som nästa låt, och där reklamintäkterna är stora.
Apple och deras partners tror att en stor del av intäkterna kommer komma av funktionen ”push to buy”, det vill säga att det går att köpa låten som spelas direkt i appen.
Oavsett hur det går med iTunes Radio så verkar det inledningsvis väldigt intressant för dessa stora företag att investera i genom att de betalat mycket för att få visa sina annonser.
Källa: adage.com