Det har nu upptäckts att Ubisoft använt sig av samma kartor i Far Cry Primal som i Far Cry 4, men varför?
Det är ingen hemlighet att speltutvecklare gör allt för att spara pengar och tid för att skapa en spelupplevelse som många kommer minnas men på så kort tid som möjligt. Far Cry är en spelserie som släpps allt oftare och det har nu framkommit hur man bland annat kunna göra kartorna så stora i dom två senaste spelen.
Far Cry 4 är en helt ny karta, men när det kommer till Far Cry Primal som utspelar sig på stenåldern så har man nu hittat att kartan (”height maps”) i Primal är densamma som i Far Cry 4 fast med en helt ny spelvärld och annan natur.
Nedan kan ni se jämförelse mellan kartorna.
Ubisoft har kommenterat följande gällande kartorna:
”In order to show you what we mean, we’ve prepared two pictures that present maps from Far Cry 4 and Far Cry Primal. Water reservoirs and rivers have been marked with red lines. It’s easy to notice that the map from Primal has undergone small modifications – water reservoirs have been connected with streams and rivers, but others have been left untouched. Road nets are too similar as well. What’s more, areas that previously had bridges to cross the water, have now been replaced with water fords in some locations. It’s hard not to notice the general shape of the game world as well. Oh, and Takkar’s village is located in the exact same spot, where Far Cry 4 had one of the villages. That’s too much for a coincidence.”