Nvidia har nyligen delat nya siffror som visar att 80 procent av alla spelare med Geforce RTX-grafikkort använder DLSS när de spelar.
Detta är en marginell ökning från 2023, då användningen rapporterades till 79 procent. Trots att tekniken verkar hålla en stabil användarbas finns det frågor kring hur dessa siffror samlats in och hur de faktiskt reflekterar verkligheten.
Hur använder spelare DLSS – och varför?
DLSS (Deep Learning Super Sampling) är en teknik från Nvidia som förbättrar prestandan i spel genom att rendera grafiken i en lägre upplösning och sedan skala upp den med hjälp av AI. Detta möjliggör högre bildfrekvenser utan att offra allt för mycket bildkvalitet.
Nvidia rapporterar att majoriteten av deras RTX-användare drar nytta av denna teknik, vilket skulle indikera att DLSS har blivit ett standardval för moderna spelare.
Men det råder en viss skepsis. En undersökning bland SweClockers medlemmar visar att endast 62 procent uppger att de ibland eller alltid använder DLSS. Bland anledningarna till att inte använda tekniken nämndes begränsat stöd i vissa spel och att bildkvaliteten kan upplevas som suddig, vilket kan vara en dealbreaker för kräsna gamers.
Oklara insamlingsmetoder från Nvidia
En viktig fråga är hur Nvidia samlat in sina data. Under 2023 rapporterades att statistiken baserades på data från Geforce Experience, men den har nu ersatts av Nvidia-appen. Det framgår dock inte hur länge DLSS måste vara aktivt i ett spel för att räknas med i statistiken. Detta gör det svårt att bedöma om siffrorna verkligen speglar en representativ användning.
Ett annat potentiellt problem är att både Geforce Experience och Nvidia-appen automatiskt aktiverar DLSS eller DLAA när speloptimeringsfunktionen används. Detta kan ha lett till en högre uppskattning av användningen, eftersom spelare kanske inte aktivt valt att använda tekniken.
Vad betyder detta för framtiden för DLSS?
Trots frågetecknen kring insamlingsmetoderna är det tydligt att DLSS fortsätter att vara en viktig del av Nvidias ekosystem. Den fortsatta utvecklingen av DLSS, med version 3 och bortom, visar att Nvidia satsar stort på att förfina tekniken och öka dess kompatibilitet med fler spel. Men om de ska övertyga skeptikerna behövs mer transparens kring hur användardata samlas in och redovisas.
DLSS är utan tvekan en imponerande teknik som hjälper spelare att få ut mer av sina grafikkort. Men frågan är: hur många använder den egentligen, och hur många gör det aktivt snarare än som en automatisk inställning?