Efter det enorma genomslaget med Baldur’s Gate III har Larian Studios nu lämnat det kapitlet bakom sig.
Studion meddelar att man visserligen fortsätter med uppdateringar, men att nytt innehåll till spelet inte kommer att produceras. I stället riktas all kraft mot framtiden – och den ser både spännande och hemlighetsfull ut.
Swen Vincke: ”Vi är djupt nere i skyttegravarna”
I en färsk intervju med Gamespot delar Larians grundare Swen Vincke med sig av insikter kring studions nästa steg. Han beskriver arbetet med deras kommande projekt som intensivt:
”Vi är djupt i skyttegravarna med vårt nästa stora spel. Det börjar faktiskt ta form riktigt bra, men det är galet ambitiöst. Det finns så många nya saker vi kan göra idag, vilket gör det hela väldigt komplext.”
Två projekt parallellt – för att undvika flaskhalsar
För att hantera övergången mellan olika utvecklingsfaser har Larian valt att arbeta med två spel parallellt. En strategi som enligt Vincke ska minska risken för att delar av teamet står sysslolösa mellan faserna.
Men att hantera två komplexa projekt samtidigt är inget litet uppdrag. Vincke erkänner att det är lättare sagt än gjort:
”Vi gör väldigt komplicerade spel, så det är en utmaning att få allting att flyta.”
Vad är nästa steg för Larian?
Även om Vincke är hemlighetsfull kring exakt vad de två nya projekten innebär, har spekulationerna redan tagit fart. En möjlig kandidat är Divinity: Original Sin III, något som ligger nära till hands med tanke på studions tidigare arbete. Ett annat namn som nämnts är Dragon Commander 2, även om inget ännu bekräftats.
Vincke har i tidigare intervjuer uttryckt en önskan att utveckla något mindre i omfång, vilket också kan innebära att vi får se något helt nytt.
Ambitioner mot 2030 – med en glimt av humor
Tidsplanen för lanseringen är fortfarande oklar, men Vincke antyder att 2030 är en form av inofficiell deadline. I ett skämt till Gamespot nämner han att hans fru hotar med skilsmässa om projektet drar ut längre än så:
”Min fru skiljer sig om det tar längre tid än så.”
Men bakom humorn finns ett tydligt mål – att skapa en hållbar arbetsmodell som möjliggör fler rollspelsprojekt utan att slita ut teamet.
Höga förväntningar på Larians framtid
Larian Studios befinner sig i en spännande fas, där man både blickar framåt och försöker skapa en bättre balans i sitt arbetssätt. Att Baldur’s Gate III inte får någon uppföljare öppnar upp för nya idéer och världar – något som fans världen över väntar på med stor nyfikenhet.