När spelet MindsEye först utannonserades fanns en stark känsla av att det kunde bli något riktigt stort.
Med Leslie Benzies, tidigare producent för GTA-serien, vid rodret och IO Interactive som utgivare målades en bild av ett äventyr som på allvar skulle kunna utmana Rockstar Games. Men istället för succé har titeln snabbt seglat upp som ett av de största misslyckandena i modern spelhistoria.
En hajpad lansering som kraschade direkt
Inför lanseringen byggdes förväntningarna upp rejält. MindsEye marknadsfördes som ett ambitiöst storspel med en öppen värld och potential att skriva in sig i historien bredvid Grand Theft Auto. Men när spelet väl släpptes möttes spelarna av en trasig produkt fylld av buggar, krascher och tekniska problem.
Reaktionerna lät inte vänta på sig. Betygen blev låga och responsen från spelcommunityt var hård och skoningslös. Det som en gång sågs som en potentiell GTA-dödare blev istället ett exempel på hur snabbt hajp kan förvandlas till besvikelse.
IO Interactives svar på kritiken
Efter den svaga starten kommenterade IO Interactives chef Hakan Abrak situationen i en intervju med IGN. Han betonade att idén bakom MindsEye hade potential men att mottagandet inte alls blev vad varken utvecklarna eller IO hade hoppats på.
Abrak underströk att utvecklingsteamet fortfarande arbetar hårt med nytt innehåll och förbättringar för att återvinna spelarnas förtroende. Samtidigt medgav han att framtiden för satsningen IO Partners – där tanken var att ge mindre studios en plattform – är osäker. I nuläget verkar det som att MindsEye kan bli det första och sista spelet som ges ut under det varumärket.
”We thought they had some great ideas and a great world in the background that they were building, and hopefully they’ll get the opportunity to show more of that in the future. And we just wanted to help them distribute the game.”
”It was a tough reception. It wasn’t what they hoped for, and also what we didn’t hope for at IOI Partners. They’re working hard on turning that around to regain the trust of the gamers out there, and they have tons of potential and content they’re working on. So hopefully they’ll succeed with that in the future.”
Framtiden för MindsEye
Trots att utvecklarna lovar mer innehåll och uppdateringar är situationen allvarlig. Just nu rapporteras spelet ha så få som 10 aktiva spelare på Steam, vilket gör det till en utmaning att bygga upp en lojal spelarbas igen.
MindsEye är därmed ett tydligt exempel på hur höga förväntningar och stora ambitioner snabbt kan förvandlas till en tuff verklighet. Om spelet någonsin kan resa sig från sitt misslyckande återstår att se – men vägen tillbaka är lång.